لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان ستراتیژی ملی صلح را تصویب می‌کند


طرح ستراتیژی ملی صلح و آشتی را شورای عالی صلح تدوین کرده است
طرح ستراتیژی ملی صلح و آشتی را شورای عالی صلح تدوین کرده است

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که شام دیروز در جلسۀ شورای امنیت ملی به رهبری رئیس جمهور محمد اشرف غنی، روی ستراتیژی ملی صلح و آشتی بحث شد.

این ستراتیژی از سوی شورای عالی صلح تدوین شده است که در آن هدف اساسی صلح، میکانیزم واضح و تعریف جدید برای صلح، افزایش نقش زنان و نهادهای مدنی در پروسۀ صلح، میکانیزم حسابدهی، شفافیت، نظارت، اعتبار و مؤثریت مسألۀ صلح جا داده شده است.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که این ستراتیژی بر اساس، درس‌ها و تجارب گذشته، همچنان بر بنیاد شرایط کنونی و مذاکرات سیاسی و اجماع ملی، به منظور تأمین ثبات و صلح دایمی تدوین شده است.

همچنان در این ستراتیژی، حکومت افغانستان بر دوام پروسۀ صلح بین‌الافغانی در میکانیزم مؤثر و شفاف تأکید کرده است. حکومت از مردم خواسته است که در کنار شورای عالی صلح برای عملی‌شدن اهداف اساسی این طرح، همکاری کنند.

در نشست شورای امنیت ملی افغانستان تصمیم گرفته شد که طرح ستراتیژی ملی صلح و آشتی، در نشست آیندۀ این شورا به بررسی گرفته شود.

دیدگاه فعالان مدنی، زنان، احزاب سیاسی و مردم در طرح استراتیژی پنج ساله صلح و آشتی نیز گنجانده شده است.

این اولین باری است که حکومت افغانستان روی چنین طرحی کار می‌کند؛ پیش از این در پانزده سال گذشته، حکومت افغانستان، ستراتیژی مدون برای مذاکرات با مخالفان مسلح نداشت؛ موردی که همواره آگاهان سیاسی روی آن انگشت انتقاد می‌گذاشتند.

حالا دیده شود که با تصویب این ستراتیژی، تلاش‌های حکومت افغانستان، کشورهای منطقه و نهادهای جهانی چون پگواش برای آغاز مذاکرات صلح، آیا گروه طالبان به پای میز مذاکره خواهند نشست؛ یا باز هم از گفتگو با حکومت، خودداری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG