لینک های دسترسی

Breaking News

الویرا بدیلی دیگر کوکنار در افغانستان


وزارت زراعت، مالداری و آبیاری افغانستان تلاش دارد که در کنار گسترش ترویج زعفران، گیاه آلویرا را نیز جاگزین کشت کوکنار در این کشور سازد.

نصیراحمد درانی، وزیر زراعت، مالداری و آبیاری افغانستان روز دوشنبه (۹ میزان) در کنفرانس ملی ترویج به منظور مبارزه با مواد مخدر گفت که این وزارت تلاش دارد تا بدیل‌های متعددی را برای کوکنار در افغانستان معرفی کند.

آقای درانی، برعلاوۀ زعفران در برخی ولایات افغانستان، از گیاه الویرا به حیث بدیلی دیگر برای کوکنار یاد کرد که در شماری از مناطق حاره‌یی این کشور، کشت آن نتیجه داده است.

او افزود: "در سال جاری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری علاوه بر رشد به سطح کشور و انکشاف سبزخانه‌ها و گل‌خانه‌ها، تصمیم گرفت که ترویج گیاه الویرا که هم از لحاظ عواید و هم از لحاظ مقاومت آن در برابر کمبود آب که در نتیجۀ تغییر اقلیم به وجود آمده، یک گیاه مناسب است و باید آن را ترویج بکند".

الویرا یا "آلوئه ویرا" یک گیاه طبی ساقه‌یی است که از فراورده‌های آن برای زیبایی پوست، بیماری‌های دهان و معده، دفع سموم بدن و مراقبت موهای سر، استفاده می‌شود.

به گفتۀ درانی، کشت این گیاه در ولایت‌های بادغیس، فراه و ننگرهار، نتایج مثبت داده است و قراردادهای ترویج آن نیز امروز امضا شد.

وزیر زراعت افغانستان، تأکید کرد که زمین‌های آزمایشی کشت الویرا در ولایات فراه و بادغیس، سبب شده است که کشت کوکنار در آن مناطق صفر شود.

همچنان، وزارت زراعت افغانستان، تکنالوژی جدید را به منظور تولید تخم‌های بذری با کیفیت، کود کیمیاوی و حمایت تخنیکی نیز برای حمایت از دهقانان روی دست گرفته است.

پیش از این، به منظور محو کشت کوکنار در افغانستان، بدیل‌هایی چون زعفران، عطر گل نارنج و گل گلاب نیز در کنار تخم‌های بذری اصلاح‌شده معرفی شده بود.

اما جان ساپکو، سرمفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، در ماه جوزای سال روان خورشیدی، مبارزه با مواد مخدر را در افغانستان "نامؤفق" و شیوه‌های بدیل را "بی‌نهایت کوتاه مدت" خوانده که نتوانسته است معیشت جاگزین برای کوکنار، شود.

این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس آمار ملل متحد، سال گذشته ۳۲۸هزار هکتار زمین در افغانستان، کوکنار کشت شده و نُه‌هزار تن تریاک، از آن به دست آمده بود.

XS
SM
MD
LG