لینک های دسترسی

Breaking News

درون‌های پیشرفته امریکایی وارد میدان نبرد اوکراین می‌شوند


در اواخر ماه اپریل، یک نوع درون های قدرتمند منفجره ساخت امریکا به نام "سویچ بلید ۶۰۰"​ وارد میدان جنگ در اوکراین شد که برای پرتاب بالای وسايط و استحکامات استفاده می شوند.

این درون ها، ساخت شرکت "ایرو وایرونمنت" در ایالت کالیفورنیا، نوع پیشرفتهٔ "سویچ بلید ۳۰۰" اند که از بهار سال ۲۰۲۲ تا اکنون به اوکراین فرستاده شده و طبق گزارش‌ها اکنون در میدان جنگ از آن استفاده میشود.

نوع سویچ بلید ۳۰۰ آن سبک و سیار بوده و یک سرباز می‌تواند سه عدد آنرا با خود حمل کند.

جان الدانا، مدیر بخش تولید درون‌های سویچ بلید شرکت ایرو وایرونمنت، به صدای امریکا گفت: "سویچ بلید در یک لوله کوچک قرار می گیرد که حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن دارد. وزن مجموعی آن حدود ۵ کیلوگرام است. بنابراین، یک سرباز می تواند سه عدد آن را در بکس پشتی خود حمل کند. تنظیم آن برای استفاده، حدود ۲ دقیقه را در بر می‌گیرد."

نوع پیشرفتهٔ آن یعنی سویچ بلید ۶۰۰ با سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت حرکت می کند و پس از رسیدن به مقصد، در هوا به دنبال هدف خود می‌باشد و تصاویر با کیفیت بالا را برای کنترول کننده خود می‌فرستد. هنگامی که کنترول کننده هدفی را پیدا می کند و امر آتش داده می شود، این درون به سمت هدف پرواز کرده و منفجر می شود.

سویچ بلید ۶۰۰ بزرگتر و سنگین تر اما قابل نقل است، می تواند مدت بیشتری را در هوا بگذراند و به اندازه کافی قدرتمند است که حتی میتواند در زره تانک نفوذ کند.

یکی از ويژگی های هر دو نوع این درونها این است که برای تعیین کردن بهترین زاویه برای حمله بالای هدف به پرواز شان ادامه می‌دهند.

الدانا گفت: "شاید هدف در حال حرکت باشد. شاید هدف قرار دادن آن سخت باشد اما از آنجایيکه این درونها در حال گشت زدن و حرکت در هوا می‌باشند، کنترول کننده می‌تواند منتظر بهترین لحظه باشد تا امر حمله را بدهد و هدف را از بین ببرد."

به گفته مسوولان شرکت ایرو وایرونمنت، ایالات متحده بیش از ۱۰۰۰ عدد ازین درونها را به اوکراین فرستاده است.

وحید نوابی، ریيس بخش تولید دورن‌های سویچ بلید این شرکت، می گوید که این نوع درون‌ها نشان می دهند که چگونه یک سلاح نسبتاً ارزان، متحرک و هوشمند می تواند با سلاح های مورد استفاده توسط ارتش های بزرگتر، رقابت کند.

آقای نوابی به صدای امریکا گفت: "جنگ اوکراین نمونهٔ خوب آن است که چگونه یک کشور یا ارتش کوچکتر می‌تواند با یک ابرقدرت بجنگد. البته که در کنار اراده مردم برای دفاع از خاک شان، تجهیزات پیشرفته نظامی به خصوص درون‌های منفجرهٔ که ما تولید میکنم، به طور باورنکردنی موفق بوده است."

آقای نوابی می گوید که فناوری هایی مانند این درون‌ها می تواند در ماه های آینده یک عامل تعیین کننده در وضعیت جنگ در اوکراین باشد.

XS
SM
MD
LG