لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت فعالان مدنی بامیان و هرات از حرکت صلح‌خواهانۀ هلمندیان


فعالان مدنی بامیان از طرف‌های درگیر در کشور خواستند که از ادامۀ جنگ دست بردارند و پروسۀ صلح را در پیش گیرند
فعالان مدنی بامیان از طرف‌های درگیر در کشور خواستند که از ادامۀ جنگ دست بردارند و پروسۀ صلح را در پیش گیرند

شماری از باشندگان و فعالان مدنی بامیان و هرات، در یک گردهمایی مسالمت‌آمیز، از حرکت صلح‌خواهانۀ هلمندیان اعلام حمایت کردند و خواستار پایان جنگ در افغانستان شدند.

آنان حملات گروه‌های هراس‌افگن را در افغانستان، نسل‌کشی شهروندان افغان عنوان کردند.

حدود دو هفته قبل شماری از باشندگان شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، به دنبال انفجاری در مقابل یک استدیوم ورزشی که در آن حدود ۲۰ فرد ملکی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند؛ خیمۀ تحصن برپا کردند و خواستار آتش‌بس از سوی طالبان و حکومت شدند.

اسماعیل ذکی، رئیس دفتر شبکۀ جامعه مدنی و حقوق بشر در ولایت بامیان گفت "ما امروز از حرکت داد‌خواهانه و صلح‌جویانۀ برادران هلمندی خود اعلام حمایت می‌کنیم؛ زیرا جنگ در سرتا سر افغانستان از مردم قربانی می‌گیرد".

فعالان مدنی بامیان همچنان از طرف‌های درگیر در کشور خواستند که از ادامۀ جنگ دست بردارند و پروسۀ صلح را در پیش گیرند.

همچنان آنان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند تا با اعمال فشار بر جنگجویان هراس‌افگن، هرچه زودتر به جنگ افغانستان پایان داده شود.

فعالان مدنی بامیان، با صدور قطعنامه‌ای سه ماده‌یی از باشندگان ولایات مختلف افغانستان خواستند تا از حرکت اعتراضی باشندگان هلمند، به صورت گسترده حمایت کنند.

خیمۀ تحصن هرات

ده‌ها باشندۀ ولایت هرات با برپایی خیمه‌ای بزرگ در مقابل ساختمان کار والی هرات از حرکت جوانان صلح طلب ولایت هلمند حمایت کردند.

تحصن‌کنندگان که ساکنان شهر و ولسوالی‌های هرات می‌باشند، از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان می‌خواهند تا به خشونت‌ها پایان دهند و راه صلح را در پیش گیرند.

چهار طرف این خیمه با بیرق سه رنگ افغانستان مزین شده و شعارهای صلح طلبی بر آن آویزان شده است.

تور محمد ظریفی، یک تن از بزرگان قومی ولسوالی شیندند هرات، می‌گوید "تا زمانی که این جنگ در سراسر افغانستان ختم نشود و این کشتار از بین نرود ما مردم به گونۀ دسته‌جمعی به اعتصاب خود ادامه می دهیم".

فقیر احمد بیانگر یکی دیگر از تحصن‌کنندگان هرات نیز می‌گوید "صدای صلح؛ صدای همه مردم افغانستان است و نمی‌تواند صدای یک قوم، یک گروه و یک حزب باشد".

شماری از عالمان دینی نیز در این خیمه تحصن گرد آمده و به جمع صلح طلبان پیوسته اند.

مولوی عبدالسلام یک تن از این عالمان دینی جنگ جاری در افغانستان را غیراسلامی می‌خواند و از مخالفان مسلح دولت می‌خواهد که بیشتر از این خون مردم مسلمان در این کشور را نریزند.

اعتراضات باشندگان هلمند در دو هفتۀ اخیر که به منظور آتش بس بین گروه‌های درگیر در افغانستان راه اندازی شده است، تا کنون حمایت‌های گسترده شهروندان افغان را در برخی ولایات در پی داشته است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG