لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: بازنگری توافق امنیتی با امریکا سبب بهبود امنیت نمی‌شود


رئیس اجرائیه افغانستان، در حالی که می‌گوید افغان‌ها می‌خواهند در بخش‌های مختلف روی پای خود بایستند؛ اما می‌افزاید که در پشت مسألۀ بازنگری موافقتنامه‌های افغانستان با جامعۀ جهانی، اهداف شخصی نهفته است.

عبدالله عبدالله، که امروز دوشنبه (۲۶ سنبله) در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت که مطرح‌کردن بازنگری موافقتنامه امنیتی کابل – واشنگتن که توسط لوی جرگه تأیید شده و حکومت وحدت ملی در اولین روزهای کارش آن را امضا کرده، به بهبود وضعیت امنیتی افغانستان کمکی نخواهد کرد.

به ادعای وی، مسأله بازنگری موافقتنامه، به خاطر اهداف شخصی مطرح شده است؛ اما آقای عبدالله، در این خصوص واضح صحبت نکرد.

او افزود: "بعضی از سیاستمداران که این مسأله را مطرح می‌کنند، این گونه نیست که از اوضاع بی‌خبر اند؛ بلکه برخی مسایل شخصی و خواست‌های که در گذشته وجود داشته و برآورده نشده، منجر به این می‌شود که یک بحثی را در جامعه مطرح کنند که هیچ کمکی به وضع امنیت و ثبات کشور نمی‌کند".

رئیس اجرائیه افغانستان، تأیید کرد با توجه به شرایط موجود، تداوم ناامنی و حل‌نشدن مسأله پایگاه‌های تروریستی در بیرون از خاک افغانستان، ایجاب می‌کند که بحث‌هایی میان حکومت‌های افغانستان و جامعۀ جهانی انجام شود؛ اما زیر سوال بردن موافقتنامه‌های افغانستان با جامعۀ بین‌المللی، خواست شهروندان افغان نیست.

آقای عبدالله تأکید کرد: "هیچ کسی نمایندگی مردم افغانستان را در این عرصه کرده نمی‌تواند، هر عنوانی که بر خود بمانند که بگویند ما به نمایندگی از مردم افغانستان می‌خواهیم که این کار یک تجدید نظر صورت بگیرد و حتی سروصدای فسخ موافقتنامه را هم بلند کردند".

این در حالی است که روز چهارشنبۀ هفته گذشته (۲۱ سنبله) در پی شدت ناامنی‌ها، افزایش حملات تروریستی و بلندرفتن میزان تلفات ملکی و نظامی، از جملۀ ۱۱۸ عضو حاضر در ولسی جرگۀ افغانستان، ۱۱۶ تن به بازنگری موافقتنامۀ امنیتی – کابل واشنگتن رأی دادند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با برخی دیگر رهبران سیاسی از این تصمیم ولسی جرگۀ افغانستان استقبال کردند.

پیش از این، رئیس جمهور غنی نیز گفته بود که نمی‌خواهد بار دیگر افغانستان به انزوا برود و ارتباطات بین‌المللی را که کشورش با تدبیر و قربانی به دست آورده است؛ در نتیجۀ احساسات از دست بدهد.

به گفتۀ وی، برخی کشورها در منطقه می‌خواهند تا ارتباطات افغانستان با جامعۀ بین‌المللی ازبین برود.

XS
SM
MD
LG