لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در کندز


گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی گفته است که اکثر قربانیان حملۀ کندز بین ۱۲ تا ۱۸ ساله می‌باشند
گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی گفته است که اکثر قربانیان حملۀ کندز بین ۱۲ تا ۱۸ ساله می‌باشند

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی، گفته است که در بمباردمان دشت ارچی کندز ۵۰ نفر از غیرنظامیان افغان جان باخته اند.

عزیزاحمد تسل، عضو رهبری این گروه به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در حملۀ نظامیان افغان بر ولسوالی دشت ارچی – که حکومت هدف آن را تجمع طالبان خوانده است – ۵۰ نوجوان ملکی کشته و حدود ۶۰ تن دیگر زخمی شده اند. او افزود که قربانیان ملکی این رویداد بین ۱۲ تا ۱۸ ساله می‌باشند.

آقای تسل افزود "تیم‌ تحقیقاتی ما به ساحه اعزام شده است و در آنجا تحقیق می‌کنند، ارقام ابتدایی که به ما رسیده است، نشان می‌دهد که ۵۰ غیرنظامی شهید شده اند و اکثر شان کودکان اند".

او افزود که این گروه پس از ختم تحقیقات، تمام مشخصات قربانیان این رویداد را ثبت می‌کند و سپس در دسترس رسانه‌ها قرار خواهد داد. به گفتۀ وی، احتمال تغییر در ارقام نیز وجود دارد.

گروه دادخواهى حفاظت از افراد ملکى، از حکومت افغانستان و حامیان بین‌المللی‌اش "جداً" خواست در مکان‌هایی که احتمال آسیب و تلفات به مردم ملکی وجود دارد؛ عملیات نکنند.

همچنان این گروه، از مخالفان مسلح دولت افغانستان خواست تا در مراسمی که "حضور گسترده افراد ملکی متصور باشد" خودداری کنند.

این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان روز گذشته ویدیویی را از محل رویداد در دسترس رسانه‌ها قرار داد که در آنجا طالبان مسلح دیده می‌شدند.

از سوی دیگر، این وزارت فهرستی از مقام‌های ارشد طالبان را که در بمباردمان دشت ارچی کندز کشته شده اند، نیز نشر کرده است.

هرچند گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی، گفت که بر اساس اطلاعات این نهاد، مردم ملکی در محفل دشت ارچی مجبور به شرکت شده اند؛ اما افزود که هنوز این خبر تأیید نشده است.

با توجه به این مسأله، گروه دادخواهى حفاظت از افراد ملکى، از حکومت و مخالفان مسلح خواست که طلبه‌های مدارس و شاگردان را مکاتب برای اشتراک در مراسم شان فرانخوانند و یا آنها را "مجبور" به شرکت نکنند.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که در مورد گزارش‌های مبنی بر تلفات ملکی در اثر حملۀ قوای هوایی افغان در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز، تحقیق می‌کند.

XS
SM
MD
LG