لینک های دسترسی

Breaking News

یک خبرنگار خارجی در قندهار کشته شد


دانش صدیقی جایزۀ پولیتزر را در سال ۲۰۱۸ میلادی به دست آورده بود.
دانش صدیقی جایزۀ پولیتزر را در سال ۲۰۱۸ میلادی به دست آورده بود.

مقامات در افغانستان گفته اند که یک خبرنگار و عکاس خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۶ جولای (۲۵ سرطان) در ولایت قندهار کشته شده است.

خبرگزاری رویترز با تایید این مطلب گفته است که دانش صدیقی که تبعۀ هند بود از چند روز به این‌سو، خبر های مرتبط به جنگ در ولایت قندهار را پوشش می‌داد.

رویترز اضافه کرده که آقای صدیقی، هنگامیکه درگیری میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و جنگجویان طالبان را در ولسوالی سپین بولدک پوشش می‌داد، کشته شده است.

کشته‌شدن این خبرنگار رویترز در ولایت قندهار واکنش‌هایی را در پی داشته است. محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از کشته شدن این خبرنگار ابراز تاسف کرده به خانوادهٔ موصوف و اهل مطبوعات تسلیت گفته است.

در بیانیه‌ای ریاست جمهوری آمده است: "با آگاهی از رویداد حملۀ تروریستی بالای دانش صدیقی خبرنگار و عکاس هندی الاصل خبرگزاری رویترز هنگام پوشش خبری خشونت های گروه طالبان در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار، شدیداً متاثر شدم. "

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای، کشته‌شدن دانش صدیقی را به خانواده‌اش، خبرگزاری رویترز و جامعه خبرنگاری تسلیت گفته است.

آقای عبدالله در خبرنامه‌ای گفته است: "حمله به خبرنگاران و غیرنظامیان جنایت جنگی و خلاف موازین بشری و اسلامی است. متاسفانه جنگ تحمیلی، ظالمانه و ویرانگر جاری بیشترین آسیب را به غیرنظامیان بی‌گناه وارد کرده است."

آقای عبدالله افزوده که تامین امنیت خبرنگاران از مسوولیت نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان است و آنان باید برای حفاظت از جان خبرنگاران اقدام جدی کنند.

دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با نشر اعلامیه‌ای از حکومت افغانستان خواسته است که کشته‌شدن این خبرنگار را به گونۀ جدی بررسی کند تا روشن گردد که آقای صدیقی از سوی "کدام جناح درگیر" هدف قرار گرفته است.

در اعلامیۀ این نهاد آمده است: "این بررسی‌ها ما را کمک خواهد نمود تا دادخواهی‌های خویش را ادامه دهیم تا قاتل این عکاس شناسایی و به میز محاکمه کشانیده شود."

در همین حال، کمیتهٔ مصوونیت خبرنگاران افغان از کشته شدن دانش صدیقی ابراز نگرانی کرده و از دولت افغانستان خواسته است تا قضیه کشته شدن او را "به گونه جدی، شفاف و سریع" بررسی کند و نتیجهٔ آنرا با مردم و رسانه ها شریک سازد.

نهادهای امنیتی و مقام‌های محلی ولایت قندهار تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما یک منبع امنیتی در قندهار که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد به صدای امریکا گفت که جسد این خبرنگار خارجی هنوز در محل باقی مانده است.

این منبع افزود که در حال حاضر، درگیری میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در محل به شدت ادامه دارد و هنوز روشن نیست که این خبرنگار خبرگزاری رویترز چگونه کشته شده است.

در همین حال، یک مقام ارشد نظامی افغان که نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت که آقای صدیقی، خبرنگار رویترز از هفتهٔ گذشته به اینسو با نیروهای ویژه افغان از خطوط مقدم جبهه در مناطق مختلف قندهار گزارش تهیه می‌کرد و صبح امروز به منطقهٔ سپین بولدک رفته بود.

XS
SM
MD
LG