لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت امریکا و اتحادیه اروپا از تلاش‌های جاری صلح افغانستان


نمایندگان اتحادیه اروپا و امریکا در بروکسل، روی تداوم تلاش‌ها برای حل سیاسی مساله افغانستان و همکاری در این زمینه تاکید کرده اند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان و نمایندگان ملل متحد، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی و بریتانیا، روز سه شنبه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) در مقر سازمان ناتو در بروکسل در مورد مساله صلح افغانستان بحث کرده و در فرجام اعلامیه‌ای مشترک را در این زمینه صادر کردند.

در این اعلامیۀ مشترک تاکید شده است که صلح پایدار از طریق مذاکرات مستقیم و همکاری جامعه جهانی با حکومت افغانستان، طالبان، سیاست‌گذاران و سایر رهبران اجتماعی ممکن است.

به باور این دپلومات‌های غربی، توافقنامۀ همه‌جانبۀ صلح نه تنها منجر به ختم جنگ در افغانستان می‌شود، بلکه به ثبات منطقه و جهان نیز کمک خواهد کرد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا از تمام جوانب درگیر در افغانستان خواسته که بی‌درنگ برای کاهش خشونت و تلفات غیرنظامیان اقدام کنند تا زمینه برای گفتگوهای صلح فراهم شود.

در اعلامیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا آمده است: "مجدداً تاکید شد که هرگونه توافقنامه صلح باید از حقوق همه افغان‌ها به شمول زنان، جوانان و اقلیت‌ها محافظت کند و باید به خواست جدی افغان‌ها برای تداوم و تکیه بر دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و توسعه‌یی که از سال ۲۰۰۱ به دست آمده، پاسخ دهد."

در این اعلامیه، به نشست دوحه که با میزبانی آلمان و قطر برگزار شد و قطعنامه‌ای نیز در آنجا تصویب شد، اشاره شده و نمایندگان اتحادیه اروپا و ایالات متحده تاکید کرده اند که هر کنفرانس صلح میان افغان‌ها در آینده، بر اساس دستاوردها و توافقات نشست دوحه باشد.

همچنان در این اعلامیه از رییس جمهور، رییس اجرایی و سایر رهبران سیاسی افغانستان خواسته شده که بی‌درنگ روی ایجاد یک تیم مذاکره کنندۀ فراگیر توجه کنند.

برقراری آتش‌بس توسط جناح‌های درگیر در جریان گفتگوهای بین‌الافغانی از دیگر مواردی است که در این اعلامیه روی آن تاکید شده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا بار دیگر تاکید کرده اند که طالبان روابط شان را با القاعده و سایر گروه‌های دهشت‌افگن قطع کنند و از گروه‌های تروریستی خارجی، حمایت نکنند.

اعلامیه از طالبان و سایر گروه‌ها در افغانستان خواسته تا اقداماتی را روی دست بگیرند و اطمینان دهند که القاعده، داعش و دیگر گروه‌های دهشت‌افگن بین‌المللی از خاک افغانستان، سایر کشورها را تهدید یا بر آنها حمله نمی‌کنند.

اهمیت مبارزه با تولید غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر، محو تهدید مواد مخدر در افغانستان، مبارزه در برابر فساد، تقویت حکومتداری خوب و تطبیق قوانین ضد فساد از مواردی اند که در این اعلامیه از حکومت افغانستان خواسته شده است.

نمایندگان امریکا و اتحادیه اروپا همچنان توافق کرده اند که ادامه کمک‌های جامعۀ جهانی به نظامیان افغان و سایر اداره‌های حکومتی افغانستان لازمی است تا از این طریق افغانستان بتواند در مقابل تهدیدهای داخلی و بیرونی ایستادگی کند.

نمایندگان امریکا و اتحادیه اروپا گفته اند: "موافقه شد كه پس از توافق صلح، كمك‌های توسعه‌یی مداوم بین‌المللی برای بازسازی افغانستان نیاز خواهد بود و مشتاقانه منتظر برگزاری كنفرانس موفقی در سال ۲۰۲۰ استیم تا در مورد حمایت بین‌المللی از افغانستان در آن بحث شود."

در اعلامیه همه کشورهای ذیربط ترغیب شده تا از مردم افغانستان حمایت و برای برقراری صلح پایدار که به نفع همه است، سهم بگیرند.

XS
SM
MD
LG