لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: مذاکرات باید به گونه فوری آغاز شود


پس از اعلام آتش‌بس از جانب گروه طالبان، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفت که مذاکرات بین الافغانی باید هر چه زودتر آغاز شود.

رییس جمهور غنی امروز ۲۴ ماه می (چهارم جوزا) گفت که هیات دولت افغانستان برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی آماده است و مذاکرات باید به گونۀ فوری آغاز شود.

اما او تاکید کرد که تایید نهایی موافقتنامه صلح را مردم افغانستان انجام خواهند داد.

آقای غنی افزود: "به حیث یک دولت مسوول می‌خواهیم یک قدم دیگر هم برداریم، اعلام می‌کنم که در رهایی زندانیان طالبان حرکت سریع خواهد آمد و اقدامات جدی صورت خواهد گرفت."

رییس جمهور از طالبان نیز خواست، آنعده نظامیان دولت افغانستان را که در حبس دارند، به "زودی" رها سازند.

به گفته آقای غنی، بعضی از حلقات، طالبان را چنان فهمانده اند که آتش‌بس موجب "ضعف" این گروه می‌شود و در صورت رعایت آن برای مدت طولانی، "وزن سیاسی" شان را از دست می‌دهند.

اما رییس جمهور افغانستان افزود که مکان "تثبیت وزن در میز مذاکره است نه در میدان جنگ."

این در حالی است که مقامات امریکایی و ناتو نیز گفته اند که حکومت افغانستان و گروه طالبان باید از این فرصت استفاده کنند و نگذارند خشونت‌ها یک بار دیگر افزایش یابد.

با آنهم، طالبان گفته اند که در جریان آتش‌بس سه روزه جنگجویان آن گروه حق ندارند به مناطق زیر ادارۀ دولت بروند و نیز گفته شده است که منسوبین اردو و کارمندان دولتی اجازهٔ ورود به ساحات زیر ادارۀ طالبان را نخواهند داشت.

شیوع کروناویروس

آقای غنی به دلیل شیوع کووید۱۹ از مردم خواست که فاصله اجتماعی را رعایت کنند و در خانه‌های شان بمانند.

او با قدردانی از کارمندان سکتور صحی گفت که براساس تصمیم کابینه، امتیازات ویژه به کارمندان صحی مدنظر گرفته خواهد شد.

در افغانستان در حدود ۱۰ هزار نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و شمار مرگ و میر ناشی از کروناویروس در این کشور به ۲۱۶ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG