لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: نمی‌خواهیم دوباره به انزوا برویم


محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که روز پنجشنبه (۲۲ سنبله) در مراسم هفتۀ شهید در کابل صحبت می‌کرد، به نحوی در پاسخ به سیاسیون و پارلمان افغانستان که خواستار بازنگری قرارداد امنیتی با امریکا شده بودند، گفت که نمی‌خواهد بار دیگر افغانستان به انزوا برود.

روز چهارشنبه ۱۱۶ عضو ولسی جرگۀ افغانستان، در جلسۀ عمومی رأی دادند که با توجه به وضعیت امنیتی و تلفات نظامی و ملکی در افغانستان، قرارداد امنیتی کابل – واشنگتن بازنگری شود.

همچنان، برخی از رهبران سیاسی به شمول حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، نیز از این تصمیم اعضای ولسی جرگۀ افغانستان استقبال کرده است.

اما رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی‌اش گفت که استراتیژی امریکا برای جنوب آسیا و افغانستان، خواست چهل‌سالۀ افغان‌ها بود تا ثبات مسالمت‌آمیز افغانستان را تضمین کند.

به گفتۀ رئیس جمهور افغانستان، جنگ کنونی منطقوی و جهانی است و بحران‌های چهل ساله خاتمه خواهد یافت؛ چون اجماع همگانی به میان آمده و فشارهای گوناگون روی دهشت‌افگنان و حامیان شان وجود دارد.

او گفت: "اکنون که به صلح نزدیک شده ایم، آیا می‌خواهید که بار دیگر خود را در انزوا قرار دهیم، امکانات صلح از هر زمان دیگر بهتر است، ماهیت جنگ تغییر کرده و نیروهای امنیتی افغانستان نشان دادند که جای نیروهای پیشرفته و خارجی را گرفته اند...اما پرسش این است که آیا می‌خواهید در هنگامی که نزدیک است به صلح برسد، خود را در انزوا قرار دهیم، بدیل ما چیست، از دنیا می‌خواهید که بار دیگر صدهزار نیرو اعزام کند و کی این را می‌خواهد؟".

به گفتۀ رئیس جمهور افغانستان، برخی افراد در منطقه می‌خواهند تا ارتباطات افغانستان را که با تدبیر قربانی به دست آمده است، ازبین برود.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که نمی‌خواهد ارتباطات بین‌المللی کشورش را در نتیجۀ احساسات از دست بدهد.

XS
SM
MD
LG