لینک های دسترسی

Breaking News

غنی حملۀ غزنی را فاجعه و جنایت خواند


رئیس جمهور غنی، گفت که هفتۀ گذشته بیشترین وقتش را برای تعقیب اوضاع غزنی اختصاص داد
رئیس جمهور غنی، گفت که هفتۀ گذشته بیشترین وقتش را برای تعقیب اوضاع غزنی اختصاص داد

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که امروز در در اجتماع ملی زنان افغانستان برای صلح، صحبت می‌کرد، حملۀ غزنی را حمله بر تمام ارزش‌های کشورهای اسلامی و فاجعه خواند.

رئیس جمهور افغانستان گفت که هزارها خاطرۀ درخشان تمدن اسلام در غزنی نهفته است که از این میراث باید دفاع شود و بی‌تفاوتی به آن قابل قبول نیست.

او با اشاره به این که هفتۀ گذشته، بیشترین وقت‌اش صرف پیگیری اوضاع غزنی بود، گفت: "امروز تیلفون‌ها فعال شد، دیشب اکثر جنازه‌ها و امروز صبح تخلیه شده، قسمت عمده شهر غزنی تخلیه شده، تنها حوزه خواجه بهلول معروف مانده، قوای امنیتی و دفاعی ما مصروف استند، یک پلان واضح ترتیب شده و عملی می‌شود".

به گفتۀ وی، دیروز هفت‌هزار گیلن آب در غزنی توزیع شده است و برای اکمالات عاجل دوا و نان دستور داده است.

رئیس جمهور افغانستان، افزود که پلان سرتاسری کمک به مردم غزنی روی دست گرفته شده و پس از هماهنگی درست، عملی خواهد شد.

او حمله بر تأسیسات عامه، مراکز فرهنگی و نهادهای آزادی بیان را جنایت نابخشودنی خواند و حملۀ غزنی را در مغایرت با "روح اسلام و فتوای متفقۀ علمای دینی" دانست.

عادی‌شدن وضعیت غزنی

مقام‌های محلی ولایت غزنی می‌گویند که پس از عملیات تصفیوی نیروهای امنیتی افغان، اکنون وضعیت این شهر به حالت عادی برگشته و طالبان از مرکز شهر به صورت کامل بیرون رانده شدند.

شماری از شهروندان غزنی نیز به رادیوآشنا - صدای امریکا گفتند که امروز چهارشنبه، باشندگان این ولایت همانند هفته‌های گذشته به شهر و بازار بیرون شده اند.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که وضعیت شهر هم اکنون به حالت عادی برگشته و عملیات تصفیوی و تلاشی نیروهای امنیتی افغان در سمت غرب و جنوب شرق مرکز شهر همچنان ادامه دارد.

آقای نوری، افزود: "گرچه خطوط ارتباطی از دیروز به این طرف به صورت قسمی وصل شده؛ اما به دلیل نبود برق در شهر ارتباطات تیلیفونی هنوز قطع است؛ ولی آخرین ارقام که ما جمع آوری کردیم از اثر درگیری‌های چهار روز گذشته بیش از ۴۰۰ تن از طالبان که اکثرأ اتباع پاکستانی و چچینی اند کشته شده و ده‌ها تن دیگر شان زخمی شده اند".

آقای نوری، گفت که براساس ارقام شفاخانه ولایتی غزنی؛ در نبرد چهار روز گذشته بیش از ۱۰۰ نیروی امنیتی کشته و ده‌ها تن دیگر شان زخمی شده اند.

به گفتۀ وی، در این نبرد بیش از ۴۰ غیر نظامی نیز کشته و دهها غیر نظامی دیگر زخمی شده اند.

اما گروه طالبان تا کنون در این باره به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

باشندگان شهر غزنی گفته اند که گرچند بسیاری از مارکیت‌های تجارتی، بلند منزل‌ها و برخی از نهادهای حکومتی از اثر جنگ ویران شده است؛ اما وضعیت امنیتی شهر امروز به حالت عادی برگشته است.

محمدسروش، یکی از شهروندان غزنی گفت: "امروز مردم خیلی زیاد از خانه‌های شان بیرون شده اند و به شهر بازار رفته اند و در هر ساحه نیروهای امنیتی چک‌پاینت دارند و وضعیت کاملأ مثل یکی دو هفته قبل عادی شده".

تهدید ماین در شاهراه‌ها

شاهراه کابل – کندهار، پنج روز پیش به روی ترافیک بسته شده بود. مقام‌ها گفته اند که اکنون این شاهراه باز است؛ اما تهدید ماین‌های کنارجاده هنوز هم وجود دارد.

وزیرمحمد جوادی، ولسوال شاجوی ولایت زابل، گفت که یک موتر مسافربری در ساحه حسن‌کاریز این ولسوالی با ماین کنار جاده برخورد کرده و تلفاتی به بار آورده است.

آقای جوادی گفت: "ما ماین‌های جاسازی‌شدۀ طالبان را از روز گذشته به این طرف در شاهراه‌ها از بین می‌بریم، این تلاش هنوز هم جریان دارد؛ اما در ساحه حسن‌کاریز که نزدیک غزنی واقع شده است، رویداد رخ داده و چهار مسافر کشته شده و دو تن دیگر زخم برداشتند.

مقام‌های محلی غزنی گفته اند که امروز شاهراه کابل – کندهار نیز به صورت کامل به روی ترافیک باز شده است.

لطیفه اکبری، رئیس شورای ولایتی غزنی نیز به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت: "شاهراه کابل – کندهار به روی ترافیک باز شده و فعلأ در داخل شهر جنگ نیست؛ اما در بیرون از شهر عملیات نیروهای امنیتی جریان دارد".

شرکت‌های ترانسپورتی در کندهار و کابل نیز تأیید کرده اند که صبح امروز ده‌ها بس مسافربری از مسیر شاهراه نمبر۱ به مقصد ولایات جنوب و غرب افغانستان حرکت کرده اند.

مقام‌های محلی غزنی گفته اند که امروز شاهراه کابل – کندهار نیز به صورت کامل به روی ترافیک باز شده است.

لطیفه اکبری، رئیس شورای ولایتی غزنی به رادیوآشنا – صدای امریکا گفت: "شاهراه کابل – کندهار به روی ترافیک باز شده و فعلأ در داخل شهر جنگ نیست؛ اما در بیروز از شهر عملیات نیروهای امنیتی جریان دارد".

شرکت‌های ترانسپورتی مسافر بری در شهر کندهار و کابل نیز تأیید کرده اند که صبح امروز ده‌ها بس مسافربری از مسیر شاهراه نمبر۱ به مقصد ولایات جنوب و غرب کشور حرکت کرده اند.

حملات تهاجمی صدها جنگجوی طالبان از نیمه شب پنجشنبه گذشته بر مرکز شهر غزنی آغاز شد و این حملات تا صبح روز گذشته بر شماری از ساحات مرکز شهر غزنی ادامه داشت.

نگرانی یوناما

در این حال، دفتر هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد، با توجه به جنگ غزنی، بر اتحاد افغان‌ها تأکید کرده است.

تدامیچی یاماموتو، رئیس یوناما با اشاره به جنگ غزنی در بیانیه‌ای گفته است: "پیآمد غیرقابل پذیرش درگیری‌ها برای اداره شهر غزنی بروز ضربات عمیق، ریشه‌دار و تفرقه میان جوامع افغان می‌باشد، در حالیکه در شرایط کنونی همبستگی میان این جوامع نسبت به هر زمان گذشته نهایت مهم است.

به گفتۀ یوناما، هنوز هم وضعیت غزنی برای غیرنظامیان دشوار است؛ چون جنگ سبب قطع جریان برق، کمبود آب و مواد خوراکی، قطع شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌ها شده است.

یوناما، از طرف‌های درگیر خواسته است که از مصؤونیت جانی امدادرسانان در غزنی تضمین بدهند و روند امدادرسانی باید بدون موانع و مداخله "بر اساس اصول بشردوستانه" به پیش برود.

بار دیگر، رئیس یوناما، تأکید کرده است که رویکرد نظامی سبب ختم جنگ در افغانستان نمی‌شود؛ بلکه باید گام‌های توسط طرف‌های درگیر برای ایجاد اعتماد برداشته شود.

آقای یاموموتو، گفته است: "گفتگوهای بین‌الافغانی برای ختم جنگ و دستیابی به راه حل صلح‌آمیز منازعه کنونی نیاز حیاتی به شمار می‌رود".

ملل متحد تأکید کرده است که از هرگونه تلاش برای مصالحه در افغانستان حمایت می‌کند.

در این حال، به گفتۀ مقامات هیأتی بلند پایه توسط ریاست جمهوری افغانستان به غزنی اعزام شده است و این هیأت در حال حاضر نیازمندی‌ها و خسارات وارده بر مردم ملکی را بررسی می‌کند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG