لینک های دسترسی

Breaking News

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سیستم بایومتریک به کار می‌رود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که استفاده از تکنالوژی مدرن یا باییومتریک در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی افغانستان ممکن نیست؛ اما کمیسیون مصمم است تا در انتخابات ریاست جمهوری از آن استفاده کند.

سید حفیظ الله هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون انتخابات روز چهارشنبه (۱۷ اسد) به خبرنگاران گفت که بایومتریک رأی‌دهندگان، بهترین راه تأمین شفافیت انتخابات است.

اما او افزود: "با توجه به این که کمیسیون اکنون در جریان فعالیت‌های عملیاتی انتخابات ولسی جرگه قرار دارد و از سوی دیگر فقط ۷۰ روز به تاریخ برگزاری انتخابات باقی مانده است، تدارک و تطبیق تکنالوژی را در این مدت کوتاه برای انتخابات پیشترو (کمیسیون) مقدور نمی‌داند".

کمیسیون انتخابات، ۲۸ میزان سال روان را تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها تعیین کرده است. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بهار سال آیندۀ خورشیدی گفته شده است.

آقای هاشمی در خصوص استفاده از تکنالوژی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: "با درنظرداشت ملاحظات محدودیت زمانی کمیسیون فیصله نمود تا استفاده از تکنالوژی که بتواند تامین شفافیت بیشتر نماید در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است به تاریخ ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار می‌گردد، استفاده شود".

بایومتریک یا انگشت‌نگاری رأی‌دهندگان، یک از خواست سه فقره‌یی شماری از احزاب سیاسی افغانستان از حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بود که به منظور شفافیت بیشتر انتخابات و رفع دغدغه مهندسی‌شدن انتخابات، بر آن تاکید می‌کردند.

خواست دیگر احزاب سیاسی افغانستان نظارت موثر احزاب سیاسی از پروسه انتخابات بود که قبلا توسط حکومت پذیرفته شد؛ اما موضوع تغییر نظام انتخابات از سیستم موجود رأی واحد غیرقابل انتقال، به سیستم مختلط و تناسبی بود که هنوز مورد قبول واقع نشده است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG