لینک های دسترسی

Breaking News

نجیب‌الله احمدزی: برکناری‌ام از سوی ارگ غیرقانونی است


آقای احمدزی، برکناری خود را دسیسه خواند
آقای احمدزی، برکناری خود را دسیسه خواند

نجیب‌الله احمدزی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات، فرمان صادرشده از سوی رئیس جمهور غنی را مبنی بر برکناری‌اش از سمت آن کمیسیون، غیرقانونی خواند.

آقای احمدزی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت، حکومت در یک سال گذشته به امور کمیسیون انتخابات مداخله کرده و در این مدت سی مجلس در رابطه به انتخابات در ارگ دایر شده است.

او خطاب به رئیس جمهور غنی گفت "بارها قانون اساسی را نقض کرده ایی و بار دیگر بر اساس مشوره‌های اشتباه و غیرقانونی حلقات مربوط به خودت، قانون اساسی را نقض کردید که تمام اینها در تاریخ به نام شما ثبت می‌شود. شما آن قانون و فرمانی را نقض و رد کردید که فقط یک سال پیش خود آن را نافذ و توشیح کرده بودید".

آقای احمدزی، برکناری‌اش از ریاست کمیسیون را دسیسۀ برخی حلقات و حکومت خواند و افزود، او به دلیل تسلیم‌نشدن به فشارهای ارگ برکنار شده است.

هرچند او در مورد این حلقات جزئیاتی ارائه نکرد؛ اما گفت که حلقات نزدیک به ارگ تمام صلاحیت‌های کمیسیون کنونی را به دست گرفته است.

همچنان رئیس پیشین کمیسیون انتخابات گفت که کمیشنران کنونی و حکومت، ارادۀ برگزاری انتخابات آینده را ندارند.

او افزود "خطاب به مردم می‌گویم که از حکومت کنونی توقع برگزاری انتخابات را نداشته باشند، کمیشنران کنونی نمایندگی شما را نمی‌کنند؛ بلکه فرمان‌برداران حلقات خاص می‌باشند. خطاب به سیاسیون و فعالان مدنی می‌گویم که رئیس جمهور و گروه حاکم بر نظام، برگزاری انتخابات را نمی‌خواهند، نه انتخابات پارلمانی را و نه هم انتخابات شوراهای ولسوالی را به وقت و زمان آن می‌خواهند؛ بلکه با بهانه‌های مختلف این روند را به تعویق می‌اندازند".

آقای احمدزی افزود که شماری از کمیشنران کمیسیون انتخابات، تحت فشار ارگ، برکناری وی را به رئیس جمهور غنی پیشنهاد کرده اند.

هنوز ارگ در خصوص اتهام‌های وارده از سوی آقای احمدزی، واکنش نشان نداده است؛ اما روز گذشته شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت "بر اساس فیصلۀ کمیسیون مستقل انتخابات، آقای احمدزی از سمت‌اش برکنار شده است".

آقای مرتضوی افزود که ریاست جمهوری از نهادهای مربوط می‌خواهد تا فهرست جدیدی را برای گزینش یک فرد به جای آقای احمدزی، به ارگ بفرست.

به گفتۀ وی، انتخابات یک پروسۀ ملی است و حکومت تلاش دارد که این پروسه به زمان تعیین‌شده برگزار گردد.

XS
SM
MD
LG