لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش کمیسیون برای بیرون‌ شدن از بن‌بست انتخاباتی


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که برای بررسی و رفع مشکلات موجود، یکشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) نشست علنی را با تمام جوانب انتخاباتی برگزار می‌کند.

علی افتخاری، یکی از سخنگویان این کمیسیون پنجشنبه ۵ دسمبر (۱۴ قوس) به صدای امریکا گفت که در این نشست یک بار دیگر جزییات تخنیکی مسایل انتخابات را در حضور ناظران بین‌المللی با نمایندگان نامزدان، احزاب سیاسی و ناظران انتخاباتی شریک خواهند کرد.

او گفت: "می‌خواهیم که از این طریق به تمام مردم بگوییم که کمیسیون هیچ کار خلاف قانون را انجام نداده و انجام نخواهد داد، بنا وقتی ما کار را مطابق قانون و طرزالعمل‌های مربوط انتخابات انجام می‌دهیم، شرکای انتخاباتی به جای اینکه بیایند یک تعداد محلات و ولایت‌ها را اجازه (کار) ندهند و قسم گروگان بگیرند، مانع یک روند قانونی شوند، کوشش بکنند که در این پروسه همکار باشند."

کمیسیون انتخابات افغانستان روند تفتیش و بازشماری آرای ۲۷ ولایت را تکمیل کرده و معلومات آن را به سیستم مرکزی کمیسیون وارد کرده است.

اما در هفت ولایت معترضان در واکنش به اقدامات کمیسیون انتخابات، آنچه که "تقلب سازمان‌یافته" می‌خوانند، دفاتر ولایتی کمیسیون را بسته و مانع بازشماری آرا شده اند.

نهادهای ناظر بر انتخابات، برای حل بن‌بست انتخاباتی این اقدام کمیسیون را فرصتی مهم می‌دانند.

یوسف رشید، رییس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) به صدای امریکا گفت که از این اقدام کمیسیون استقبال می‌کند؛ اما تاکید کرد که ساختار این نشست باید طوری باشد که نتیجۀ قابل قبول برای همه جوانب به دست آید.

او افزود: "نگرانی‌ آنها و در عین حال توقعاتی که دارند و مستندات قانونی که دارند، در حضور همگی آن را به بررسی بگیرند و پاسخ و قناعت آنها را در این مجلس باید فراهم بکند به اساس تصامیمی که گرفته شده و موجبات قانونی که کمیسیون مستقل انتخابات دارد."

آقای رشید گفت که در گام بعدی به نهادهای بی‌طرف و کسانی که از این قضیه به طور مستقیم نفع نمی‌برند، فرصت داده شود تا دیدگاه‌های شان را بیان کنند، تا راه حل بن‌بست مطرح گردد.

کمیسیون در حالی در تلاش حل بحران انتخاباتی است که روز گذشته عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت‌الله نبیل، سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات را به سرپیچی از احکام قانون متهم کردند.

این نامزدان روز چهارشنبه ۴ دسمبر (۱۳ قوس) پشت درهای بسته جلسه کرده و سپس با نشر اعلامیه مشترک گفتند که در برابر اقدامات غیرقانونی کمیسیون انتخابات خواهند ایستاد.

اما کمیسیون انتخابات گفته است که تمام اقدامات این اداره، بر اساس قانون و طرزالعمل‌های انتخاباتی بوده شده است.

XS
SM
MD
LG