لینک های دسترسی

Breaking News

اندونیزیا به همکاری در روند صلح افغانستان ادامه می‌دهد - ویدودو


جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونیزیا، که برای سفر یک روزه وارد کابل شده بود، از آمادگی کشورش برای تامین صلح در افغانستان خبر داد.

آقای ویدودو پس از دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت که افزون بر روند صلح، اندونیزیا در سایر عرصه ها نیز آمادۀ همکاری با افغانستان است.

پیش از سفر آقای ویدودو به کابل، کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان و سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، به اندونیزیا سفر کرده بودند.

رئیس جمهور غنی از ابراز همدردی و آمادگی اندونیزیا برای صلح در افغانستان ابراز سپاس کرد و نقش آن کشور را به مثابۀ "پر نفوس ترین کشورهای جهان اسلام و بزرگترین دموکراسی جهان" بی نظیرعنوان کرد.

آقای غنی گفت "توقع مردم افغانستان از دوستان بین المللی این است که وقت تصمیم فرا رسیده تا با هر وسیله ممکن، کشورهایی را که از تروریزم حمایت می کنند و به تروریستان وحشی پناهگاه و تسهیلات فراهم می کنند، از این تخطی غیر قانونی و غیر اخلاقی باز دارند، و در صورتی که این کشورها به تخطی از قوانین بین المللی ادامه دهند، آنها را تجرید و منزوی نمایند".

رئیس جمهور غنی با اشاره به حملات اخیر طالبان در افغانستان گفت "طالبان ثابت ساختند که حتی برای حفظ نام و حیثیت خود نیز از اوامر بادارشان سرپیچی و نافرمانی کرده نمیتوانند، چه رسد به اینکه از منافع مردم افغانستان دفاع کنند."

پیش از این آقای ویدودو، به اسلام‌آباد رفته و در آنجا به مقام‌های پاکستانی پیشنهاد کرده است که کشورش می‌تواند در روند صلح افغانستان "یک نقش مثبت" را بازی کند.

این اولین سفر جوکو ویدودو، به عنوان رئیس جمهور اندونیزیا به افغانستان است و رئیس جمهور پیشین آن کشور در سال ۱۹۶۱ میلادی به افغانستان سفر کرده بود.

سفر رئیس جمهور اندونیزیا، در حالی است که چند ساعت از ورود وی به کابل، مخالفان مسلح افغانستان بر یک مرکز نظامی اردوی افغان در غرب کابل حمله کرده بودند که این درگیری پس از پنج ساعت خاتمه یافت.

رئیس جمهور اندونیزیا در حالی از کابل دیدن می‌کند که شهروندان پایتخت تحت تأثیر حملات تروریستی چند روز اخیر قرار دارند.

حکومت افغانستان امروز دوشنبه را به منظور رسیدگی به خانواده‌های قربانیان رخصتی اعلام کرده است. همزمان با سفر رئیس جمهور اندونیزیا به کابل، تدابیر شدید امنیتی گرفته شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG