لینک های دسترسی

Breaking News

جدال لفظی ظریف و نتنیاهو در کنفرانس مونیخ


نتنیاهو، ایران را به پرخاشگری در منطقه متهم کرد
نتنیاهو، ایران را به پرخاشگری در منطقه متهم کرد

وزیر خارجۀ ایران اتهامات صدر اعظم اسرائیل مبنی بر پرواز طیارۀ بی سر نشین ایران در حریم فضایی اسرائیل را "سرکس مسخره" عنوان کرد.

جواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت "شما امروز ناظر سرکس مسخره‌ای بودید که حتا شایان واکنش هم نمی‌باشد".

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل، که ساعاتی پیشتر از وزیر خارجۀ ایران در این کنفرانس سخنرانی داشت، آهن پاره‌ای را در دستش بلند کرد و گفت "آقای ظریف، این را می‌شناسید؟ باید بشناسید، این به شما تعلق دارد. شما می‌توانید پیامی را به خودکامگان به تهران ببرید؛ ارادۀ اسرائیل را آزمایش نکنید."

به گفتۀ آقای نتنیاهو آهن پارۀ یاد شدۀ قطعۀ از طیارۀ بى سرنشین ایران بود که ظاهراً برای جاسوسی وارد حریم فضایی اسرائیل شده بود و از سوی نظامیان اسرائیلی سقوط داده شد.

در واکنش به اظهارات آقای نتنیاهو، وزیر خارجۀ ایران گفت که اسرائیل برای خطای استراتیژیک خود و یا هم به خاطر گریز از بحران داخلی که با آن روبرو است، دیگران را مقصر عنوان کرده و "نمایش مسخره آمیز" بر پا می کند.

از سوی دیگر، یعقوب صراف، وزیر دفاع لبنان، در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که کشورش طرفدار صلح است، اما به گفتۀ وی در عین حال آماده است در صورت حملات اسرائیل، از خود دفاع کند.

پیشتر از این، بنیامین نتنیاهو گفت که کشورش در صورت ضرورت بر ضد "جنگجویان نیابتی ایران مثل تندروان حزب الله لبنان" اقدام خواهد کرد.

آقای صراف گفت "در ۱۵ سال گذشته طیاره های بی سرنشین اسرائیلی بالای سر ما بوده است ... لبنان قصد ستیزه جویی با هیچ کسی را ندارد...اما در برابر تهدیدات ایستادگی کرده و پرخاشگری را نخواهد پذیرفت".

صدر اعظم اسرائیل همچنان، ایران را به پرخاشگری فزاینده در منطقه متهم کرد و گفت که توافق هسته‌ای با ایران، سبب این جسارت و بی پروایی تهران شده است.

اما جان کری، وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحدۀ امریکا، گفت که بقای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان "مطلقاً حیاتی" است. او با اشاره به ارادۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، مبنی بر فسخ این معامله گفت "چنین کاری توجیه ناپذیر است. این دپلوماسی خوب نیست".

کنفرانس امنیتی مونیخ، آلمان، به تاریخ ۱۶ فبرروی برگزار و به تاریخ ۱۸ فبروری خاتمه یافت. در این کنفرانس حدود ۵۰۰ نفر به شمول سران کشور ها، وزیران دفاع و خارجۀ دول و نمایندگان ده ها سازمان بین المللی و متخصصین امنیتی شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس در مسایل مختلف امنیتی و نگرانی امنیتی شان تبادل نظر می کنند و در برخی موارد، موقفگیری شان را در مسایل عمدۀ امنیتی منطقه و جهان بیان می کنند.

XS
SM
MD
LG