لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت ایران در کابل بدرفتاری با مهاجرین افغان در آن کشور را رد کرد


سفارت ایران در کابل گزارش‌ها دربارۀ بدرفتاری پولیس با مهاجرین افغان را رد کرده و ویدیوهای نشر شده در رسانه‌های اجتماعی را "هدفمند و برنامه‌ریزی شده" عنوان کرده است.

این سفارت ناوقت روز شنبه نهم اپریل (۲۰ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هرگونه گزارش‌ها در مورد بدرفتاری سازماندهی شدۀ توسط نیروهای ایرانی در قبال شهروندان افغانستان "بدون اساس و فاقد اعتبار می‌باشد".

در پی حملۀ یک مهاجم بر سه روحانی در حرم امام رضا در مشهد، که در آن دو تن کشته و یک تن دیگر زخمی شد، شماری از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی گفته اند که روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران شدت یافته و شماری هم ادعا کرده‌اند که برخی از مهاجران افغان مقیم ایران در کوچه و بازار از سوی شهروندان ایران آزار و اذیت و لت و کوب شده اند.

همچنین در روزهای اخیر ویدیوهای در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد که به گفتۀ کاربران افغان، پولیس و شهروندان آن کشور در مقابل اتباع افغانستان، به شمول کودکان، از خشونت کار گرفته و آنان را "بی‌رحمانه مورد اذیت و آزار و لت و کوب" می‌کنند.

سفارت ایران در کابل افزوده است: "کلیپ‌های منتشره در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت اتباع افغانستان در ایران به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده در صدد گل‌آلود ساختن روابط ریشه‌دار، عمیق و تاریخی بین دو ملت ایران و افغانستان بوده و به دنبال القای ایران‌هراسی در جامعه افغانستان است."

این سفارت با آنکه گفته است تهران هیچ مانعی برای ورود اتباع افغانستان ایجاد نکرده و این کشور آمادۀ پذیرایی مهاجران قانونی است، اما تاکید کرده که نیروهای مرزی ایران جلو ورود افراد غیرقانونی به خاک شان را خواهند گرفت.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر اخراج پناهجویان افغان از ایران بار دیگر افزایش یافته و دولت آن کشور روزانه هزاران نفر را جبراً اخراج می‌کند.

اخیراً وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان گفت که در یک ماه گذشته ۲۲۳۴۰ مهاجر افغان، عمدتاً به زور، از ایران به افغانستان برگردانده شده اند.

وزارت امور مهاجرین به تاریخ هفتم اپریل (۱۸ حمل) گزارش داد که تنها در یک روز ۲۹۶۳ مهاجر از طریق مرز نیمروز از ایران به افغانستان برگشته اند که از آن جمله ۲۲۶۱ نفر آن جبراً اخراج شده اند.

به گفته وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، روز سه شنبه ۱۶ حمل نیز ۴۸۹۶ مهاجر افغان داوطلبانه و جبراً به افغانستان بازگردانده شده اند که از این میان ۴۳۹۹ نفر، به شمول زنان و کودکان، جبراً و ۴۹۷ آنان داوطلبانه به افغانستان برگشته اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان همچنین گفته است که از تاریخ شش الی ۱۲ ماه جاری ۱۴۴۸۱ مهاجر از طریق بندر اسلام قلعهٔ هرات وارد افغانستان شده اند. به گفتهٔ این وزارتخانه ۴۸۶۲ نفر آنان جبراً و متباقی داوطلبانه به افغانستان بازگشته اند.

XS
SM
MD
LG