لینک های دسترسی

Breaking News

مظاهره کنندگان عراقی بر قونسلگری ایران در کربلا یورش بردند


سه مظاهره کنندۀ عراقی در اثر گلوله باری پولیس هنگامی کشته شدند که گروهی از مظاهره کنندگان تلاش داشتند بر قونسلگری ایران در شهر کربلای عراق یورش ببرند.

مظاهره کنندگان خشمگین شام یک شنبه سوم نومبر (۱۲ عقرب) در مقابل قونسلگری ایران در شهر کربلا جمع شده و شعار های ضد ایران سر می‌دادند.

تظاهرات ضد حکومتی در عراق، در اعتراض به فساد اداری و وضع نابسامان اقتصادی، در اوایل اکتوبر سال روان آغاز شد و تا کنون صدها عراقی، به ویژه مظاهره کنندگان، در خشونت‌های مرتبط با تظاهرات کشته شده اند.

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق کشته شدن سه مظاهره کننده را در نزدیک قونسلگری ایران در شهر کربلا تایید کرده و نیز گفته است که ده‌ها نفر دیگر به شمول قوای امنیتی در این رویداد زخمی شده اند.

وزارت خارجۀ عراق با نشر اعلامیه‌ای، حمله بر قونسلگری ایران در شهر کربلا را محکوم کرده و گفته است "امنیت سفارتخانه‌ها و قونسلگری‌ها خط سرخی است که نباید از آن عبور شود. چنین اقدامات روابط دوستانه و همسایگی دو کشور را متاثر نخواهد کرد".

در جریان تظاهرات چند هفتۀ اخیر در عراق، این دومین مورد ضدیت و خشم مظاهره کنندگان عراقی در برابر ایران است.

یک مظاهره کنندۀ عراقی به خبرگزاری رویترز گفت: "ایرانی‌ها و احزاب مرتبط با ایران ما را آسیب می‌رسانند. هرگز به ایرانی‌ها اجازه نخواهیم داد در کربلا بمانند."

در بغداد، پایتخت عراق نیز صفوف مظاهره کنندگان در هفتۀ اخیر گسترش یافته و روز دوشنبه چهارم نومبر (۱۳ عقرب) نیز هزاران مظاهره کننده در میدان تحریر در مرکز شهر تجمع کرده و خواستار استعفای صدر اعظم آن کشور شدند.

در همین حال، عادل عبدالمهدی، صدر اعظم عراق با وعدۀ ایجاد اصلاحات از مظاهره کنندگان خواسته است تا از تظاهرات که به اقتصاد عراق آسیب رسانده است، دست بکشند.

آقای مهدی گفته است که آمادۀ استعفا است، اما به شرط اینکه سیاستمداران عراقی به جاگزین وی توافق نظر داشته باشد.

مظاهره کنندگان از چهارشنبه گذشته به اینسو عملیات بندر تجارتی ام قصر را متوقف کرده اند. بخش زیاد توریدات غذایی از این بندر وارد عراق می‌شود.

XS
SM
MD
LG