لینک های دسترسی

Breaking News

داعش ادعا کرد که در حملۀ اچین آسیبی ندیده است


گروه دولت اسلامی یا داعش، با سپری‌شدن حدود چهار روز از پرتاب بزرگترین بم امریکا بر مراکز جنگجویان این گروه در مامند درۀ اسدخیل ولسوالی اچین، در نخستین واکنش ادعا کرده است که در حملۀ پنجشنبه شب هفته گذشته به آنان هیچ آسیبی نرسیده است.

این گروه، واکنش‌اش را در قبال استعمال بزرگترین بم، از طریق رادیوی "خلافت اسلامی" در برنامۀ شامگاهی یکشنبه بیان کرد.

تقریباً تمام برنامۀ شامگاهی شب یکشنبه رادیوی "خلافت اسلامی"، به خبرها و گزارش‌های در مورد حمله قوای هوایی امریکا بر مراکز جنگجویان داعش در ولسوالی اچین، اختصاص داده شده بود.

سلطان‌عزیز اعزام، یک گویندۀ این رادیو، در رابطه به پرتاب مادر بم‌ها در اچین – که حکومت ادعای کشته‌شدن ۹۶ جنگجوی داعش را کرده است – گفت، این خبر "شایعۀ محض" است و افزود که در آن حمله، به جنگجویان آن گروه هیچ تلفاتی وارد نشده است.

گوینده، از وضعیت جنگجویان داعش در کنر، پشتون‌خواه، سوریه و عراق نیز خبرهایی را به خوانش گرفت، سپس با شمار از جنگجویان داعش صحبت کرد و نظریات شان را در مورد حمله بزرگترین بم نشر کرد و آنان ادعا کردند که هیچ آسیبی ندیده اند.

بعداً با فردی به نام "امیرالحرب" که او را رهبر خراسان خواند، مصاحبه کرد. امیرالحرب گفت "به مجاهدین ما هیچ ضرری نرسیده است".

گویندۀ رادیو و سایر اعضای گروه داعش در صحبت‌های شان گفتند که حمله بمی بر مراکز و افراد آنان نه؛ بلکه در یک مکان خالی انجام شده است.

ممکن این اولین واکنش گروه داعش در برابر پرتاب بزرگترین بم از سوی قوای هوایی امریکا بالای داعش در ولسوالی اچین باشد.

پس از پرتاب "مادر بم‌ها" بر ولسوالی اچین، رادیوی صدای خلافت داعش در ننگرهار، به تبلیغات خود شدت بخشیده و اکثر برنامه‌هایش را نیز به آن حمله اختصاص داده است.

رادیو صدای خلافت روی فریکونسی (۹۰ اف-ام)، شامگاهی و صبحگاهی، برعلاوۀ زبان پشتو، با زبان‌های دری و اوزبیکی نشرات دارد که در شهر جلال‌آباد و اکثر مناطق ولایت ننگرهار شنیده می‌شود.

تهدید خبرنگاران

رادیو صدای خلافت به رسانه‌ها "رسانه‌های شیطان و غلام" خطاب می‌کند و مدعی است که تمام رسانه‌ها به دستور امریکا نشرات دارند.

پرویز آصف یک باشندۀ جلال‌آباد که رادیو صدای خلافت را شنیده است، گفت "آنها نشرات شان را در چند روز اخیر بسیار تُند کرده اند".

او تأکید کرد که حکومت باید جلو این گونه نشرات را بگیرد؛ در غیر آن ممکن اکثر مردم از طریق این تبلیغات با گروه داعش یکجا شوند.

حضرت حسین مشرقی‌وال، سخنگوی پولیس ننگرهار و اسماعیل شینواری ولسوال اچین، از نشرات تازۀ رادیوی داعش، اظهار بی‌خبری کردند.

اما، عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار پذیرفت که رادیوی داعش، بار دیگر در این اواخر به نشرات آغاز کرده و برضد حکومت تبلیغات می‌کنند.

او افزود که از نشرات آن رادیو آگاهی دارند که در شهر جلال‌آباد و حتی مناطق دوردست ننگرهار شنیده می‌شود.

خوگیانی، این موضوع را یک مشکل بزرگ خواند و افزود "ما تلاش می‌کنیم که محل نشرات این رادیو را مشخص و آن را به زودی نابود سازیم".

با آنکه قبل از این نیز، چند بار رادیو داعش از بین برده شده است؛ اما بار دیگر روی عین فریکونسی به نشرات آغاز کرده است که هنوز هم ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG