لینک های دسترسی

Breaking News

هواداران جنبش اعتراضات شان را پایان دادند


پس از برگشت جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و دستور به هوادارانش مبنی بر ختم اعتراضات، هواداران جنبش تظاهرات شان را در ولایات شمالی و شمال‌شرقی پایان دادند.

جنرال عبدالرشید دوستم، عصر روز گذشته از ترکیه به افغانستان برگشت و از هوادارانش خواست که اعتراضات شان را پایان دهند.

هواداران جنبش، در مراکز تخار، جوزجان و فاریاب و همچنان شاهراه‌های شمال خیمه برپا کرده بودند که دیشب تمام خیمه‌ها را برچیدند.

انه مراد، یکی از اعضای حزب جنبش، می‌گوید که در خیمه‌های شان تلویزیون‌ها را آورده بودند و برگشت رهبر شان را به صورت زنده تماشا می‌کردند.

به گفتۀ وی، دیشب پس از مراسم شادی و مراسم موسیقی به مناسبت برگشت جنرال دوستم، تمام خیمه‌های برپا شده را برچیدند و ساحاتی از شهر را که بسته بودند، دوباره باز کردند.

این عضو جنبش، گفت که شاهراه‌ها، بازارها و ساحات تجارتی در ولایات شمالی و شمال‌شرقی که در جریان تظاهرات بسته بود، دوباره باز شده است.

اما مردم و دکانداران می‌گویند که در جریان اعتراضات، از نگاه مالی متضرر شده اند.

محمدرحیم، یک دوکاندار شهر تالقان می‌گوید که در پانزده روز گذشته، هزاران افغانی ضرر کرده است.

به گفتۀ وی، آن اموالی که باید زودتر فروخته می‌شد، از بین رفته است: "مظاهره ۱۵ روز دوام کرد، کاروبار نبود، در آن روزها تنها من ۵۰هزار افغانی ضرر کرده ام".

تظاهرات هواداران جنبش، ۲۱ روز قبل پس از بازداشت نظام‌الدین قیصاری، نمایندۀ جنرال دوستم در امور خیزش‌های مردمی، از فاریاب آغاز شد. در جریان تظاهرات بندر آقینه، حیرتان و شیرخان بندر به روی صادرات و واردات تجارتی مسدود شده بود.

معترضان چندبار شاهراه کابل – بلخ را بستند و همچنان دفاتر ولایتی کمیسیون‌ انتخابات در پنج ولایت شمالی مسدود شد.

XS
SM
MD
LG