لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد با ملا برادر در قطر روی کاهش خشونت صحبت کرده است


وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه ۶ می (۱۷ ثور) از آغاز دور جدید سفرهای زلمی خلیلزاد به قطر، هند و پاکستان خبر داده است.

اعلامیه گفته است: "سفیر خلیلزاد در دوحه با نمایندگان طالبان می‌بیند و آنها را به تطبیق کامل توافقنامۀ امضاشده میان امریکا و طالبان تشویق خواهد کرد".

بر بنیاد اعلامیه، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحه افغانستان، روز سه شنبه به گونۀ رسمی سفرهایش را آغاز کرده است.

قرار است آقای خلیلزاد با مقامات هندی روی نقش دهلی جدید در تامین صلح دایمی در افغانستان و منطقه گفتگو کند.

وزارت خارجۀ امریکا گفته است که خلیلزاد پس از هند، به پاکستان می‌رود و با مقام‌های پاکستانی در مورد روند صلح افغانستان صحبت می‌کند.

اعلامیه گفته است: "او هنگام توقف در این سه کشور روی کاهش بی‌درنگ خشونت‌ها، تسریع زمان‌بندی گفتگوهای بین‌الافغانی و برای مبارزه با کروناویروس در افغانستان از تمام جوانب خواهان همکاری خواهد شد".

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی آن گروه در راس هیاتی با زلمی خلیلزاد در حضور نمایندگان وزارت خارجۀ قطر دیدار کرده است.

شاهین در یک تویت گفته است که در این دیدار روی رهایی زندانیان، گفتگوهای بین‌الافغانی و شیوه‌های تطبیق کامل توافقنامۀ صلح امریکا با طالبان صحبت شده است.

سفر خلیلزاد در منطقه در حالی آغاز می‌شود که افغانستان از یک جانب نگران گسترش بیماری همه‌گیر کووید۱۹ در آن کشور است و از سوی هم، حملات طالبان بر نظامیان افغان در هفته‌های اخیر شدت یافته و خشونت‌ها افزایش یافته است.

هنوز روشن نیست که آقای خلیلزاد سری به کابل خواهد زد یا خیر؛ اما قبلاً چند بار سفرهای اعلام‌ناشده به افغانستان داشته و با مقام‌های حکومت و سران سیاسی در مورد گفتگوهای صلح صحبت کرده است.

XS
SM
MD
LG