لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: 'تحولات اخیر' سبب تاخیر سفر سرمنشی ناتو به کابل شد


ریاست جمهوری افغانستان گفته است که رییس جمهور اشرف غنی با ینس استولتنبرگ، سرمنشی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) تلیفونی صحبت کرده اند.

بر بنیاد اعلامیه ارگ، سرمنشی ناتو به آقای غنی از تاخیر سفر پلان‌شده‌اش به کابل معذرت خواسته است.

به نقل از اعلامیۀ ارگ، سرمنشی ناتو گفته است: "به دلیل مدیریت حادثات اخیر در منطقه، نتوانستم که به کابل سفر نمایم، اما در یک فرصت مناسب به کابل خواهم آمد".

دوجانب در این گفتگوی تلیفونی در مورد پروسۀ صلح و محو پناهگاه‌های تروریستان صحبت و تاکید کرده اند که تامین امنیت و ثبات پایدار در منطقه و افغانستان، در گرو حل مشکل پناهگاه‌های تروریستان در منطقه است.

در اعلامیه آمده است: "هر دو جانب توافق نمودند که در جریان سفر سرمنشی سازمان ناتو به کابل، روی مسایل استراتیژیک و همکاری‌های همه جانبۀ افغانستان و ناتو، بحث‌های مفصل خواهند کرد".

سفر آقای استولنبرگ به دنبال افزایش تنش‌ها میان واشنگتن – تهران به تعویق افتاده است.

پیش از این ریاست جمهوری افغانستان، با نگرانی از احتمال افزایش خشونت‌ها در منطقه، ایران و امریکا را ترغیب کرده بود تا از افزایش تنش‌ها جلوگیری کرده و اختلافات پیش آمده را از طریق گفتگوها حل کنند.

پیشتر از آن، حکومت افغانستان گفته بود که بر اساس توافق امنیتی با ایالات متحده، در هیچ حالت از خاک افغانستان علیه هیچ کشور خارجی استفاده نخواهد شد.

همچنان آقای غنی، روز یکشنبه (۱۵ جدی) در تماس تیلفونی با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش، برعلاوۀ تسلیت و غم‌شریکی از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، به وی اطمینان داده است که از خاک کشورش برخلاف کشور دومی استفاده نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG