لینک های دسترسی

Breaking News

وزیران دفاع ناتو امروز دربارۀ افغانستان صحبت می‌کنند


دومین روز نشست کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) امروز در بلجیم پایتخت بروکسل آغاز شد. قرار است که در این نشست اشتراک‌کنندگان روی مسأله افغانستان صحبت کنند.

هیأت افغانستان به رهبری جنرال طارق شاه بهرامی برای اشتراک در این نشست، به بروکسل رفته است.

قرار است که در نشست امروز در مورد مأموریت حمایت قاطع در افغانستان، روی مسأله دادن پناهگاه به مخالفان مسلح دولت افغانستان در خارج از این کشور و ادامۀ روابط با پاکستان نیز بحث صورت گیرد.

منبعی از سازمان ناتو که نخواست نامش فاش شود، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، در نشست وزیران دفاع ناتو، وزیران دفاع دو کشور اسلامی (امارات متحده عربی و قطر) نیز شرکت کرده اند. به گفتۀ این منبع، این دو کشور برای اشتراک در مأموریت حمایت قاطع در افغانستان به رهبری ناتو، علاقمند اند.

اما در پایان نشست معلوم خواهد شد که کدام کشور تحت رهبری ناتو در چوکات مأموریت حمایت قاطع چه تعداد سرباز به افغانستان می‌فرستد؟

روز گذشته سرمنشی عمومی ناتو اعلام کرد که سه هزار سرباز جدید ناتو به افغانستان فرستاده خواهند شد. ینس ستولتنبرگ گفت، برخی کشورهای که عضویت ناتو را ندارند، نیز شماری از سربازان شان را به افغانستان خواهند فرستاد.

در نشست امروز وزیران دفاع ناتو، جنرال جمیز متیس، وزیر دفاع امریکا نیز شرکت کرده است. قرار است که او در مورد تصمیم این نشست، امروز ظهر به وقت بروکسل به خبرنگاران معلومات دهد.

قبل از کنفرانس خبری وزیر دفاع امریکا، سرمنشی عمومی ناتو نتیجۀ نشست امروزی را طی یک کنفرانس خبری با خبرنگاران نیز شریک خواهد ساخت.

پس از وزیر دفاع امریکا، جنرال جان نیکولسن، فرمانده عمومی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان و جنرال طارق شاه بهرامی سرپرست وزرات دفاع افغانستان نیز نتایج این نشست را اعلام خواهند کرد.

تا اکنون نتیجۀ نشست وزیران دفاع ناتو روشن نیست؛ اما طالبان در مورد سخنان روز چهارشنبۀ سرمنشی این سازمان، واکنش نشان داده اند.

سرمنشی ناتو روز گذشته در پاسخ یک خبرنگار افغان گفت، پیام آنان به طالبان این است که سربازان ناتو برای آموزش نیروهای امنیتی افغان در افغانستان باقی می‌مانند.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان در صفحۀ توییترش نوشته است، سران ناتو که در مورد حضورشان در افغانستان صحبت می‌کنند، به این موضوع نیز پی ببرند، به هر اندازه‌ای که در افغانستان باقی می‌مانند به همان اندازه برای تداوم جنگ در این کشور نیز آمادگی بگیرند.

XS
SM
MD
LG