لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو خواستار حمایت روسیه و ایران از روند صلح به رهبری افغان‌ها شد


ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو گفت که آنان "برای حل مشکل افغانستان" باورمند به توافق سیاسی و پروسه صلح به رهبری افغان‌ها اند و از قدرت‌های منطقه شامل روسیه و ایران نیز انتظار دارند که از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها حمایت کنند.

آقای ستولتنبرگ که در آغاز نشست وزیران خارجه ناتو روز سه شنبه در بروکسل، پایتخت بلجیم صحبت می‌کرد، به خبرنگاران گفت که کشورهای عضو ناتو از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌های حمایت می‌کنند و از طریق آموزش، مشوره‌دهی و کمک به نیروهای افغان در تلاش دریافت "راه حل سیاسی" برای صلح در افغانستان اند.

او افزود "ما پیام واضحی به طالبان می‌فرستیم که آن‌ها هرگز در میدان جنگ برنده نخواهند شد، از این‌رو باید در میز مذاکره بنشینند و به مذاکرات واقعی صلح با دولت بپیوندند، البته ما از تمام قدرت‌های منطقه شامل روسیه و ایران انتظار داریم که این پروسه صلح را که به رهبری و مالکیت افغان‌هاست حمایت کنند و نقش سازنده بازی کنند".

آقای ستولتنبرگ در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد خطوط سرخ ناتو برای توافق با طالبان، گفت که "ترسیم خطوط قرمز" مسؤولیت ناتو نیست؛ بلکه وظیفه آنانی است که به گفته او، مذاکره می‌کنند.

او افزود که از پیشرفت‌های صورت گرفته در افغانستان به ویژه در زمینه حقوق زنان و مردم سالاری استقبال می‌کنند و از دولت افغانستان برای ساختن نهادهای مدرن و تقویت روندهای دموکراتیک حمایت می‌کنند.

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو، روز سه شنبه (۱۳ قوس) در بروکسل، پایتخت بلجیم آغاز گردید.

قرار است که در این نشست دو روزه روی چالش‌های موجود در افغانستان نیز صحبت شود.

دفتر مطبوعات ناتو گفته است که متحدان این سازمان، تلفات زیادی را در ماه‌های اخیر در افغانستان، متحمل شده اند؛ اما هیچ گاه اجازه نمی‌دهند که افغانستان به مکان امن برای تروریستان مبدل شود.

در این نشست، صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان نیز اشتراک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG