لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: ناتو امروز تعهدش را به افغانستان اعلام می‌کند


عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان گفت، قرار است که امروز پنج شنبه (۲۱ سرطان) سران کشورهای عضو ناتو تعهدات شان را در قبال افغانستان اعلام کنند.

آقای عبدالله، به خبرنگاران افغان در بروکسل، گفت که روز گذشته، روی جزئیات کمک‌های کشورهای عضو سازمان ناتو در میان سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ میلادی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان صحبت شد.

او افزود که نشست یک ساعته در مورد افغانستان برگزار خواهد شد و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و ینس ستولتنبرگ، سرمنشی عمومی ناتو در این جلسه صحبت خواهند کرد.

آقای عبدالله گفت "در اجلاسی که امروز اختصاصی در باره افغانستان دایر می‌شود، مسأله تعهد ناتو به ادامه همکاری‌ها از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ اعلام خواهد شد".

بربنیاد تعهد حکومت افغانستان با جامعه جهانی، این کشور باید تا سال ۲۰۲۴ بخش بیشتر مصارف نیروهای افغان را تأمین کند.

آقای عبدالله، گفت که افغانستان تلاش می‌کند تا سهمی بیشتر در تأمین بودجه نظامی این کشور بگیرد.

او، ادامۀ کمک‌های مالی و مشورتی به سکتور امنیتی، تجهیز نیروهای هوایی و نیروهای خاص را مهم خواند.

این در حالی است که ناتو با پخش خبرنامه‌ای گفته است که کمک‌های این سازمان در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان ادامه خواهد یافت و از پروسه صلح در این کشور حمایت می‌کنند.

در این اعلامیه مطبوعاتی ۷۹ ماده‌یی، ماده ۵۳ آن به حمایت‌ این سازمان از افغانستان، اختصاص یافته و در آن، آمده است که حمایت‌های مالی ناتو از نیروهای افغان تا ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

در این اعلامیه از بازیگران منطقه‌یی شامل روسیه، ایران و پاکستان خواسته شده تا سهم فعال در تأمین ثبات در افغانستان داشته باشند و از پروسه صلح در این کشور حمایت کنند.

قرار است محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ساعت ۷ شام به وقت افغانستان در نشست ناتو، در مورد دست آوردهای حکومت وحدت ملی سخنرانی کند.

برگشت جنرال دوستم به افغانستان

آقای عبدالله در پیوند به برگشت جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی افغانستان گفت که او با برگشت وی به افغانستان "موضع مخالف" ندارد.

آقای عبدالله گفت که اگر مانع "حقوقی و یا قانونی" در مورد برگشت آقای دوستم، به افغانستان وجود دارد، مردم باید بدانند.

او گفت "من طرفدار این نیستم که شخصیت‌های کشور ما در بیرون از کشور باشند و اجازه برگشت به کشور خود را نداشته باشند".

این در حالیست که اخیرأ شماری از باشندگان ولایت فاریاب افغانستان، در پیوند به گرفتاری نظام الدین قیصاری، فرمانده ولسوالی قیصار و از نزدیکان جنرال دوستم، دست به تظاهرات زده اند و یکی از خواست‌های عمده آنان در کنار رهایی آقای قیصاری، برگشت آقای دوستم به افغانستان است.

آقای دوستم نزدیک به دوسال قبل به اذیت جنسی محمد ایشچی متهم شد و پس از آن به ترکیه سفر کرد و در این مدت به افغانستان برنگشته است.

شماری‌ باور دارند که حکومت اجازه نمی‌دهد آقای دوستم به افغانستان برگردد؛ اما تا اکنون این مسأله از سوی منبع رسمی، تائید نشده است.

XS
SM
MD
LG