لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت ملی ۳۶ طالب را از یک مدرسه در غزنی بازداشت کرد


مقام‌های محلی ولایت غزنی می‌گویند که نیروهای قطعۀ خاص امنیت ملی کابل، دیشب با حمله بر مدرسۀ نورالمدارس ولسوالی اندر غزنی، ۳۶ فرد وابسته به گروه طالبان را بازداشت کرده اند.

مدرسۀ دینی نورالمدارس در ولسوالی اندر ولایت غزنی بیش از ۳۰۰ شاگرد دارد و مقام‌های محلی غزنی گفته اند که براساس اطلاعات دقیق کشفی، آنان افرادی را بازداشت کرده اند که با گروه طالبان همکاری داشتند و شاگردان ملکی این مدرسه بازداشت نشده اند.

مقام‌ها می‌گویند که این عملیات شب گذشته توسط قطعه خاص امنیت ملی کابل در ولسوالی اندر غزنی راه اندازی شده بود که در میان افراد بازداشت شده شماری از فرماندهان گروه طالبان نیز شامل اند.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی با تأیید این خبر به رادیو آشنا - صدای امریکا می‌گوید: "براساس راپورهای دقیق و اسناد و شواهد موثق که قبلأ در اختیار ما قرار داشت، نیروهای خاص امنیت ملی شب گذشته ۳۶ فرد که تمام شان مخالفین مسلح اند از مدرسۀ دینی نورالمدارس، باز داشت شده اند".

سخنگوی والی غزنی می‌گوید که در این عملیات یک ذخیره‌گاه بزرگ مهمات مخالفین دولت، با دو عراده رنجر نیروهای امنیتی که در نزد طالبان بود، با یک موتر نوع فلدر نیز تخریب شده است.

اما گروه طالبان تا کنون در این مورد به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

مقام‌های محلی غزنی مدعی اند که در ولایت غزنی بیش از ۵۰۰ مدرسۀ دینی غیررسمی فعالیت دارند که اکثرأ به حیث مراکز تبلیغاتی و مراکز جلب و جذب مخالفین دولت استفاده می‌شود.

سخنگوی والی غزنی می‌افزاید که مدارس دینی غیررسمی دراین ولایت زیر نظارت حکومت قرار دارد و به زودی عملیات‌های انجام می‌شود.

برخی از اعضای شورای ولایتی غزنی نیز می‌گویند که افراد وابسته به گروه طالبان در این ولایت، اکثرأ از مدارس دینی و خانه‌های مسکونی مردم ملکی به حیث سنگر استفاده می‌کنند.

اماالله کامرانی، عضو شورای ولایتی غزنی می‌گوید: "گاهی اوقات طالبان از خانه‌های مردم و مدارس دینی برای نجات خود استفاده می‌کنند؛ اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد افراد بازداشت شده از مدرسۀ نورالمدارس در ولسوالی اندر طالبان جنگی اند".

در گذشته نیز گزارش‌های مبنی بر تدریس افراطگرایی دینی در شماری از مدارس دینی غیررسمی در ولایات مختلف کشور نشر شده بود.

مقام‌های محلی غزنی گفته اند که پس از این مدارس دینی غیررسمی در این ولایت را به صورت جدی نظارت می‌کنند و در صورت نیاز، عملیات‌های نظامی نیز بر این مراکز راه اندازی می‌شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG