لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجم مسجد نيوزيلند به حبس ابد محكوم شد


برنتن هریسن تارانت، مرد استرالیایی که در سال ۲۰۱۹ هنگام گلوله‌باری بر دو مسجد در نیوزیلند، ۵۱ نماز‌گزار را کشته بود، روز پنجشنبه ۲۷ اگست (ششم سنبله) به حبس ابد و بدون امکان آزادی مشروط محکوم شد.

این نخستین‌بار است که قضات در نیوزیلند سنگین‌ترین جزای قوانین موجود آن کشور را بر مجرم اعمال می‌کند.

کامرون ماندر، قاضی محکمه هنگام خوانش حکم گفت که جرم برنتن هریسن تارانت چنان سنگین است که حبس ابد به وی بسنده نیست.

قاضی ماندر گفت: "اقدامات شما غیرانسانی بود، یک کودک سه ساله را که به زانوی پدرش تکیه کرده بود، کشتی".

تارانت ۲۹ ساله استرالیایی در ماه مارچ ۲۰۱۹ نمازگزاران را هنگام ادای نماز در مساجد النور و لینوود شهر کرایستچرچ نیوزیلند هدف گلوله‌باری قرار داد.

این حمله نیوزلند را شوکه کرد و آن کشور را به وضع قانون جدید منع حمل اسلحۀ نیمه خودکار واداشت.

همچنان پخش مستقیم جریان حمله از طریق صفحۀ فیسبوک مهاجم، تلاش‌های جهانی را برای تغییر پروتوکل‌های شبکه‌های اجتماعی تقویت کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که در جریان محاکمۀ تارانت که چهار روز طول کشید، ۹۰ نفر، از جمله بازماندگان حمله و اعضای خانواده‌های قربانیان چشم دیدها و روایات شان در مورد این حمله و آسیب‌های روانی بجا مانده از آن، بیان کردند.

شماری با صدای بلند گریه کردند، برخی مهاجم را جانور و بزدل خطاب کردند و بعضی آیات قرانکریم را خواندند و برخی هم با آرامش به مهاجم گفتند که او را می‌بخشند.

تارانت از قبل وکیل مدافع خود را برطرف کرده بود، اما محکمه وکیل مدافع دیگر را برای وی انتخاب کرد. وکیل مدافع جدید به قاضی گفت که با حکم محکمه اعتراض و مخالفت ندارد.

محکمه تارانت را در ماه مارچ سال روان میلادی به دلیل قتل ۵۱ نمازگزار گناهکار خواند.

XS
SM
MD
LG