لینک های دسترسی

Breaking News

مبارزه با تندروان در پنجاب پاکستان آغاز می‌شود


ادعا می شود که شبه نظامیان پاکستانی در مقابله با تندروان در سایر بخش‌های پاکستان دستآورد داشته اند
ادعا می شود که شبه نظامیان پاکستانی در مقابله با تندروان در سایر بخش‌های پاکستان دستآورد داشته اند

حکومت پاکستان اعلام کرده است که نیروهای شبه نظامی را برای سرکوب تندروان اسلامی به ایالت پنجاب آن کشور اعزام خواهدکرد.

حزب بر سر اقتدار صدر اعظم نواز شریف در گذشته به خاطر اعتراض حامیان اسلامگرای خود، بار بار با چنین اقدامی مخالفت کرده بود.

تصمیم برای اعزام این نیروها به پنجاب – پرنفوس‌ترین ایالت پاکستان - به دنبال موجی از حملات در پاکستان اتخاذ می شود که هفتۀ گذشته بیش از ۱۲۵ کشته برجاگذاشت.

خانوادۀ نواز شریف، به شمول برادر جوانتر وی که وزیر اعلای پنجاب است،به حمایت احزاب اسلامگرای این ایالت متکی است. هرچند این احزاب ربطی به حملات اخیر پاکستان ندارند، همواره از دیدگاه های افراطی اسلامی حمایت کرده اند.

حکومت پاکستان از دیرزمان چنین گروه‌های افراطی را در منازعۀ کشمیر، بر ضد هند استعمال کرده است. همچنان، پاکستان به ویژه استخبارات آن کشورروابط نزدیک خود را با گروه طالبان افغان حفظ کرده است، حالانکه بر ضد آن شاخه های طالبان و گروه های تندرو اسلامی می‌جنگد که اندیشۀ سرنگونی حکومت پاکستان را در سر دارند.

وزیر داخلۀ پاکستان گفت که شبه نظامیان برای ۶۰ روز به پنجاب اعزام خواهند شد تا نیروهای محلی را در سرکوب گروه‌های تندرو به شمول مدارس ترویج کنندۀ افراطیت و شبکه های جلب و جذب تندروان، یاری رسانند.

احزاب سیکولر پاکستان بار بار خواستار چنین تدبیری شدبه بودند، حالانکه اسلامگرایان و احزاب راستگرا مخالف آن بودند، زیرا بیم داشتند که مبادا حامیان خودشان در این میان سرکوب و تصفیه شوند.

اما خشم ناشی از حملات اخیر در لاهور و اسلام آباد، ظاهراً حکومت پاکستان را به اتخاذ این تصمیم واداشته است. وکلای مدافع در شمالغرب پاکستان در اعتراض به حملۀ انتحاری اخیر که منجر به کشته شدن هفت نفر در بیرون یک محکمه شد، روز چهارشنبه به محاکم حاضر نشدند. جماعت الاحرار، شاخۀ انشعابی طالبان، مسوولیت این حمله را به دوش گرفت.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG