لینک های دسترسی

Breaking News

ملاهای پاکستانی: حملۀ انتحاری در پاکستان 'حرام' است


عالمان دینی پاکستان در مورد حملات انتحاری در افغانستان چیزی نگفته اند
عالمان دینی پاکستان در مورد حملات انتحاری در افغانستان چیزی نگفته اند

دهشت افگنان از سالیان متمادی در افغانستان و پاکستان حملات انتحاری را انجام می‌دهند، اما اجتماع ۱۸۰۰ نفری "عالمان دینی" پاکستانی، انجام حملات انتحاری را در آن کشور "حرام" توصیف کرده است.

در این فتوا آمده است "هیچ فرد یا گروهی حق اعلان کردن جهاد را نداشته و انجام حملات انتحاری خلاف آموزه های اسلامی است".

این فتواها به گونۀ کتاب گردآوری شده است و مقام‌های حکومتی پاکستان آن را مرور کرده اند. در گردهمایی برای صدور این فتوا شماری از رهبران دینی پاکستان که از شورشگری طالبان بر ضد نظامیان خارجی و حکومت در افغانستان حمایت می‌کنند، نیز شرکت کرده بودند.

در این فتوا، امضاهای حمید الحق، پسر مولانا سمیع الحق (پدر معنوی طالبان) و محمد احمد لودهیانی رهبر گروه افراطی اهل السنه و الجماعه نیز دیده می‌شود.

در این کتاب فتوا که از سوی پوهنتون دولتی بین المللی اسلامی پاکستان ترتیب شده است، ممنون حسن، رئیس جمهور پاکستان، نگاشته است "این فتوا بنیاد قوی را برای تامین ثبات و ایجاد یک جامعۀ میانه رو اسلامی فراهم کرده می‌تواند".

آقای حسن نوشته است "برای تفسیر روایت ملی به منظور مهار کردن دهشت افگنی و پابندی به اصول طلایی اسلام، می‌توانیم از این فتوا طلب رهنمایی کنیم".

بخش دیوۀ صدای امریکا از قول احسن اقبال، وزیر داخلۀ پاکستان، گزارش داده است که صدور این فتوا بر ضد دهشت افگنی، آن کشور را به سوی وحدت می‌کشاند. آقای اقبال بار نا بسامانی های موجود در پاکستان را به دوش قدرت‌های بیرونی انداخت.

صدور این فتوا در پاکستان با واکنش‌هایی در افغانستان توام بوده است. نجیب الله کاکر، فعال مدنی افغان، به رادیو دیوه صدای امریکا گفته است که عالمان دینی پاکستانی، حملات انتحاری را در خاک خود حرام می‌پندارند، اما تندروان را برای انجام اعمال تخریبکارانه و حملات انتحاری در افغانستان، در مدرسه‌های پاکستانی آموزش می‌دهند.

شورای علما و حکومت افغانستان تا کنون در پیوند با فتوای عالمان دینی پاکستانی، تبصره‌ای نکرده اند.

منتقدان داخلی و خارجی به شمول افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا، حکومت و قوای نظامی پاکستان را به حمایت و پرورش گرو‌ه‌های افراطی و دهشت افگن برای مقاصد سیاسی و نظامی متهم می‌کنند. اتهاماتی که همواره از سوی پاکستان رد شده است.

XS
SM
MD
LG