لینک های دسترسی

Breaking News

تشکیلات اداره‌های ایجاد شده بر اساس فرمان غنی به ولسی جرگه پیشکش می‌شود


رییس جمهور افغانستان تایید می‌کند که انتقاد پارلمان این کشور مبنی بر ایجاد اداره‌ها بر اساس فرمان تفنینی بجا است.

محمداشرف غنی که روز چهارشنبه شش جنوری (۱۷ جدی) در نشست کابینه صحبت می‌کرد، گفت که پارلمان حق به جانب است و اداره‌های که بر اساس فرمان تقنینی ایجاد شده اند، باید از پارلمان تایید شوند.

او گفت که این مسوولیت وزارت دولت در امور پارلمانی است: "باید واضح هر اداره با شما (اعضای کابینه) مشترک کار کند تا این موضوع سپری شود و جنجال به میان نیاید".

وزارت‌های دولت در امور صلح، شهدا و معلولین، مبارزه با حوادث طبیعی، ادارۀ عالی بازرس، ادارۀ عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست جمهوری و ادارۀ ملی انکشاف زون پایتخت از جمله نهادهایی اند که بر اساس فرمان‌های رییس جمهور غنی ایجاد شده اند.

رییس جمهور غنی در حالی اقدام به معرفی اداره‌های ایجادشده بر اساس فرمان تقنینی به پارلمان گرفته است که چند ماه پیش کمیسیون امور عدلی و قضایی ولسی جرگه با نشر گزارشی گفت که تشکیلات اساسی دولت باید تجدید شود.

ولسی جرگۀ افغانستان از ریاست جمهوری این کشور خواسته است که باید تشکیلات اساسی دولت را برای تایید به این مجلس بفرستد.

در گزارش این کمیسیون آمده است که حکومت بارها به صلاحیت‌های شورای ملی مداخله کرده و اداره‌های متعدد را ایجاد، ادغام یا تعدیل کرده است.

همچنان ولسی جرگۀ افغانستان یک هفته پیش بودجۀ سال ۱۴۰۰ را با اکثریت آرا رد کرد و یکی از دلایل اصلی رد آن نگرفتن رای اعتماد مسوولان درجه اول اداره‌های حکومتی از این مجلس بود.

ولسی جرگه گفته است تا زمانی که طرح تشکیلات اساسی حکومت به شورا فرستاده نشود، شورای ملی از تصویب بودجه به اداره‌های ایجادشده بر اساس فرمان تقنینی خودداری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG