لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد دولت‌های ناقض آزادی رسانه‌ها را تحت پیگرد قرار دهد – آر.اس.اف


گزارشگران بدون مرز (RSF) در شکایتی به ملل متحد خواستار محکومیت و تحت پیگرد قرارگرفتن کشورهای ناقض آزادی رسانه‌ها شده است.

این سازمان گفته است که با همه‌گیری کروناویروس دولت‌های ناقض آزادی رسانه‌ها حق سلامت انسان‌ها را پامال می‌کنند و حیات آنان را به خطر می‌اندازند.

گزارش‌گران بدون مرز، به تاریخ ۱۲ اپریل با درج شکایتی به ملل متحد از این سازمان خواسته است: "دولت‌هایی که حق داشتن اطلاعات را به بهانه و یا با نادرستکاری از فرصت همه‌گیری کروناویروس نقض می‌کنند و اینگونه سلامت افراد را در سرزمین خود و یا در دیگر مناطق جهان در خطر قرار می‌دهند، محکوم و تحت پیگرد قرار دهد".

گزارشگران بدون مرز در اعلامیه‌ای گفته است که در یک اتهام‌نامه سانسور، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و خشونت در برابر خبرنگاران و قانون‌گذاری‌های نگران‌کننده در ۳۸ کشور جهان را فهرست کرده است.

اتهام‌نامه گزارشگران بدون مرز، به رفتار تحقیرآمیز و خشن روسای جمهور امریکا و برازیل با خبرنگاران، بازداشت روزنامه‌نگاران در الجزایر و اردن و زیمبابوی، حاکمیت دولت پولیسی بر اطلاعات در مجارستان، سودجویی نخست وزیر کمپوچیا از همه‌گیری کووید-۱۹، سرکوب خبرنگاران در چین اشاره کرده است.

همچنان گزارشگران بدون مرز از آسیب‌پذیری خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زندانی در اکثر کشورها به ویژه ترکیه، عربستان سعودی و ایران نیز هشدار داده است.

این سازمان از گزارشگران ویژه ملل متحد خواسته است: "از مرحله هشدار به این کشورها عبور کرده و با 'فراخوان فوری' در باره هر کشوری که با نقض آزادی رسانه‌ها به حق سلامت شهروندان آسیب می‌زند، اقدامی عملی کنند. هدف این فراخوان فوری باید اقدام‌های آشکار باشد به مانند آزادی روزنامه‌نگاران زندانی".

گزارشگران بدون مرز تاکید کرده است که گزارشگران ویژه به شورای حقوق بشر ملل متحد وابسته استند و اختیارات ویژه برای حقیقت‌یابی، نظارت و چاره‌جویی را دارند.

سازمان گزارشگران بدون مرز اتهام‌نامه‌اش را بر اساس گزارش‌های دیدبان-۱۹ این نهاد تهیه کرده که برگرفته شده از نام کووید-۱۹ و اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

هدف از این اقدام نظارت از تاثیر همه‌گیری کروناویروس بر روزنامه‌نگاری، مستندسازی سانسور دولتی و خبرهای ساختگی و تاثیرات آن بر اطلاعات حقیقی است.

این در حالی است که به تازگی انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد نیز گفته است که همه‌گیری خطرناک نشر اطلاعات غلط در مورد کروناویروس در جهان رو به گسترش بوده و نظریه‌ها و توصیه‌های صحی مضر از طریق رسانه‌های اجتماعی، رو به تکثیر است.

به گفتۀ سرمنشی ملل متحد، فاجعه روزافزون اطلاعات غلط و سمی در مورد کروناویروس زندگی اکثر مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد.

او از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی خواسته است که باید اقدامات بیشتر را برای برطرف کردن نفرت و ادعاهای مضر درباره COVID-19 انجام دهند.

XS
SM
MD
LG