لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا: کار کردن با 'امارت اسلامی' دشوار است


رولاند کوبیا، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان امروز یکشنبه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) در یک نشست خبری بر آغاز دوبارۀ مذاکرات صلح امریکا-طالبان و مذاکرات صلح بین الافغانی تاکید کرد؛ مذاکراتی که به تشکیل یک حکومتی منتج شود که دست آورد های افغانستان را حفظ کند، نه حکومتی مانند "امارات اسلامی".

آقای کوبیا گفت که افغانستان راه درازی را پیموده و حکومتی که در نتیجۀ مذاکرات احتمالی ایجاد می‌شود، باید ضامن تمام دستاوردهای نزدیک به دو دهۀ گذشته باشد، اما اگر در نتیجۀ مذاکرات احتمالی صلح حکومتی مانند "امارت اسلامی" ایجاد شود، تداوم کار با این گونه حکومت برای این اتحادیه دشوار خواهد بود.

نمایندۀ اتحادیه اروپا برای افغانستان علاوه کرد: "پس از توافق صلح، افغانستان نیاز دارد تا حکومتی را ایجاد کند که مورد نظر کشورهای غربی باشد تا با حکومت آیندۀ افغانستان همکاری کنند".

پس از گفتگوی دوجانبۀ امریکا با نمایندگان طالبان، اتحادیه اروپا خواستار مذاکرات بین‌الافغانی میان حکومت و طالبان است.

آقای کوبیا گفت: "ما دوست داریم که شاهد از سرگیری سریع مذاکرات میان طالبان و امریکا و آغاز مذاکرات میان حکومت (افغانستان) و طالبان باشیم".

او افزود که اتحادیه اروپا با سایر شرکای بین‌المللی از نزدیک با زلمی خلیلزاد کار می‌کنند تا مذاکرات میان امریکا و طالبان از سرگرفته شود که منجر به بازشدن راه برای آغاز "پروسۀ واقعی صلح" در افغانستان گردد.

آقای کوبیا تاکید کرد که گفتگو های بین‌الافغانی انجام شده و اکنون زمان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی فرارسیده است.

نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان بر برقراری آتش‌بس قبل از مذاکرات و ایجاد تیم مذاکره کننده همه شمول حکومت و طالبان تاکید کرد.

آقای کوبیا با اشاره بر توقف گفتگوهای دوجانبۀ ایالات متحده و طالبان گفت که این توقف فرصت می‌دهد تا جایگاه مرکزی حکومت افغانستان در روند گفتگوهای صلح بازنگری شود.

او همچنان گفت که اتحادیه اروپا آماده است منحیث تضمین کننده در پروسه صلح وتطبیق توافق نامه صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، نقش ایفا کند.

نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان تاکید کرد که پس از توافق احتمالی صلح، جامعۀ جهانی افغانستان را ترک نخواهند کرد؛ بلکه در راستای بازسازی، پیشرفت، تجارت افغانستان و روابط این کشور با منطقه متعهد باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG