لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه خواهان بررسی 'جرایم جنگی' بریتانیا و نیوزیلند در افغانستان شد


وزارت خارجۀ روسیه از بررسی‌ نشدن "ده‌ها قضیۀ که نشان‌دهندۀ جرایم جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان است"، ابراز نگرانی کرده است.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به تازگی گفته است که شواهدی از ۵۲ دوسیه قتل مردم محل توسط اردوی بریتانیا در افغانستان قبل از سال ۲۰۱۷ میلادی وجود دارد، اما تحقیقات در مورد این دوسیه‌ها بدون آنکه کسی رسما متهم شود، پایان یافته است.

همچنان خانم زخارووا از گزارش‌های تایید نشده در مورد کشته‌ شدن هفت کودک و زخمی‌ شدن هفت نفر دیگر در نتیجۀ "بی‌پروایی نیروهای نیوزیلند" هنگام خنثی‌سازی ماین یاد کرده است.

در اعلامیه‌ای که سفارت روسیه در کابل نشر کرده، به نقل از سخنگوی وزارت خارجۀ این کشور گفته شده است: "ما جنایات علیه غیرنظامیان را در افغانستان به شدت محکوم می‌کنیم."

در اعلامیه آمده است: "از مقامات بریتانیا و نیوزیلند می‌خواهیم که تحقیقات را به اتمام رسانده و عاملان را به پای میز عدالت بکشانند و از پنهان‌ کردن مدارک دست بردارند."

خانم زخارووا تاکید کرده است که روسیه از فرماندهی نیروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان می‌خواهد تا اقدامات جامع را جهت جلوگیری از وقوع جنایات در برابر غیرنظامیان در آینده روی دست گیرد.

او تاکید کرده است که شکست تروریزم بین‌المللی بدون تامین عدالت دشوار خواهد بود.

بر اساس تحقیقات و یافته‌های یک برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی (پانوراما) که حدود سه هفته قبل نشر شد، دولت و اردوی بریتانیا متهم شده‌ اند که کشتار شهروندان عراقی و افغان به دست نیروهای نظامی را پنهان کرده اند.

اما دولت بریتانیا این اتهامات را رد کرده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز گفته است که اگر چنین کاری صورت گرفته، باید بررسی شود.

بنفشه یعقوبی، یک کمیشنر این کمیسیون به تلویزیون آشنا – صدای امریکا گفت: "این غیرقابل پذیرش است که نیروهای بین‌المللی که دوست دولت افغانستان استند، بیایند به عمد دست به کشتار مردم افغانستان بزنند. باید دقیق بررسی صورت بگیرد تا که تفکیک شود عملی انجام شده یا نشده است."

حکومت افغانستان در این مورد ابراز نظر رسمی نکرده است.

نگرانی روسیه از بررسی نشدن ادعاهای جرایم جنگی بریتانیا و نیوزیلند در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که شوروی سابق در جریان ده سال حضور نظامی در افغانستان بین سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۹ به ارتکاب جرایم جنگی متهم بوده است. اما تا حالا به شکل رسمی در مورد این ادعاها تحقیق صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG