لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی روسیه از نفوذ داعش به آسیای میانه از مرزهای افغانستان


سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه گفته است که گروه داعش تلاش می‌کند که با استحکام پایگاهش در شمال افغانستان، به آسیای میانه نفوذ کند.

وزیر خارجۀ روسیه که با سوبرامانیام جایشانکا، همتای هندی‌اش روز چهارشنبه ۲۸ اگست (۶ سنبله) در یک کنفرانس خبری در مسکو صحبت می‌کرد، گفت که به دلایل متعددی از جمله جنگ‌های عراق، لیبیا و سوریه، حضور جنگجویان داعش در سایر کشورها از جمله افغانستان گسترش یافته است.

به گفتۀ آقای لاوروف، داعش در تلاش است تا در شمال افغانستان مستقر شده و با ایجاد پایگاه مستحکم، برنامۀ نفوذش به خاک متحدین روسیه در آسیای میانه را طرح‌ریزی کند.

وزیر خارجۀ روسیه این موضوع را نگران‌کننده خواند و کشورهای غربی را در مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان، به پیشبرد "سیاست دوگانه" متهم کرد.

آقای لاوروف افزود: "من اکنون به جزییات نمی‌پردازم؛ اما در مورد این موضوع با کشورهای مربوط بحث می‌کنیم."

این نخستین بار نیست که روسیه از تحرکات داعش در افغانستان به ویژه شمال این کشور ابراز نگرانی کرده است.

اما نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان روز چهارشنبه ۲۸ اگست (۶ سنبله) گفت که "هسته‌ قوت" داعش در افغانستان از بین رفته است.

او گفت: "هر گروه تروریستی که علیه بیرق سه رنگ افغانستان، علیه مردم افغانستان و علیه حکومت افغانستان باشد، دشمن ماست و علیه آنها مبارزه می‌کنیم."

به گفتۀ رحیمی، اکنون توانمندی عملیاتی و استخباراتی نیروهای افغان به سطحی رسیده است که هر گروه هراس‌افگن را سرکوب کند.

اما پیش از این شورای امنیت ملی و ریاست جمهوری افغانستان، داعش را تهدید جدی نه تنها برای این کشور؛ بلکه برای منطقه و جهان خوانده و نسبت به فعالیت این گروه ابراز نگرانی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG