لینک های دسترسی

Breaking News

شیرخان بندر به روی کاروان‌های تجارتی دوباره باز شد


تاجکستان که دروازۀ شیرخان بندر را از چند روز گذشته به روی افغانستان بسته بود، دوباره برای واردات و صادرات اموال تجارتی باز کرد.

نعمت‌الله تیموری، سخنگوی والی کندز به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، از روز گذشته به این طرف، از دروازۀ مرزی شیرخان بندر میان افغانستان و تاجکستان، تنها به اموال تجارتی اجازۀ حمل و نقل داده شده است.

آقای تیموری افزود که هنوز هم این دروازه به روی افغان‌هایی که برای سیاحت می‌روند، بسته است؛ اما موترهای تاجکی، اموال تجارتی را به افغانستان وارد می‌کنند و از این طرف نیز کالاهای تجارتی را به تاجکستان می‌برد.

او گفت که اکنون تاجران افغان می‌توانند اموال شان را به کمک موترهای تاجکی به تاجکستان انتقال دهند.

به گفتۀ سخنگوی والی کندز، ممکن که مقام‌های تاجکستان دروازۀ شیرخان بندر را به مناسبت مراسم سال نو عیسوی و جشن کرسمس، بسته باشند.

او تأکید کرد که هنوز دلیل مسدودشدن این دروازه را جانب تاجکستان واضح نساخته است.

مسدودشدن بندر حیرتان، سبب شده است که باشندگان مناطق سرحدی ولایت بدخشان افغانستان با مشکلات جدی مواجه شوند. این مناطق در داخل خاک افغانستان فاقد راه‌های ترانسپورتی اند.

باشندگان این مناطق، نخست به بدخشان تاجکستان و سپس از طریق شیرخان بندر به سایر مناطق افغانستان سفر می‌کنند و یا هم نیازمندی‌های غذایی و غیرغذایی شان را از این مسیر مرفوع می‌سازند.

باشندگان مناطق سرحدی بدخشان افغانستان نگران اند که اگر تاجکستان اجازۀ رفت و آمد را به آنان از طریق شیرخان بندر ندهد، ممکن که مردم در جریان زمستان با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شوند.

XS
SM
MD
LG