لینک های دسترسی

Breaking News

نبرد شدید در شهر فراه ادامه دارد


قوای اضافی از ولایت‌های اطراف وارد ولایت فراه شده اند
قوای اضافی از ولایت‌های اطراف وارد ولایت فراه شده اند

والی فراه می‌گوید که ساختمان های دولتی در مرکز شهر فراه در دست قوای افغان است و به گفتۀ وی طالبان تنها در قسمت شمالی شهر یک پسته امنیتی را سقوط داده و تحرکات پراگنده دارند.

بصیر سالنگی گفت که بیش از ۱۰۰۰ تن از افراد طالبان با پشتیبانی شبکه استخباراتی پاکستان از شب گذشته بر ده منطقه در حومه شهر فراه حملات گسترده خود را شروع کرده اند و توانسته اند از منطقه پل باغ وارد شهر فراه شوند.

با اینکه گفته میشود افراد گروه طالبان چندین حمله انتحاری را در مسیر نیروهای کمکی به این ولایت انجام داده اند اما والی فراه این موضوع را رد می‌کند.

اما، اعضای شورای ولایتی فراه می گویند که در حال حاضر جنگ در مرکز شهر فراه به شدت جریان دارد و قوای افغان با حمایت مردم سرگرم جنگ با گروه طالبان اند.

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه، در صحبت با صدای امریکا مدعی شد که از بامداد سه شنبه با ایندم، ده ها تن از نیروهای امنیتی افغان و مردم ملکی در جنگ کشته شده اند، اما او آمار دقیقی ارایه نکرد.

آقای قانع هشدار داد که اگر تا چند ساعت دیگر قوای کمکی زمینی و هوایی به شهر فراه، نرسد ممکن این شهر به دست طالبان مسلح سقوط کند.

فرید بختاور، رئیس شورای ولایتی فراه، نیز می گوید که طالبان کنترول شماری از دفاتر دولتی را در دست گرفته و در تلاش پیشروی به سوی محبس مرکزی این ولایت استند.

آقای بختاور می گوید که والی و رئیس امنیت ملی این ولایت شهر را ترک کرده و به یک قرارگاه اردوی ملی رفته اند. او ضعف مدیریت مقام های محلی و امنیتی را دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی فراه عنوان کرد.

اعزام قوای کمکی

در همین حال، وزارت دفاع افغانستان گفته اند که نیروهای پیاده، کماندو و قوت‌های هوایی در فراه بر ضد مخالفان مسلح وارد عمل شده اند و اکنون در سه کیلومتری شهر فراه جنگ جریان دارد.

جنرال محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع، در یک نشست خبری گفت که مناطق فرقه ۷۰ سابقه و حومۀ آن اکنون تحت کنترول نیروهای امنیتی افغان قرار دارد.

آقای رادمنش با بیان اینکه وضعیت امنیتی فراه اکنون زیر کنترول است، گفت "از دشمن تا اکنون اضافه از ده نفر کشته شده و به همین تعداد زخمی دارند، نیروهای دفاعی افغانستان هم متأسفانه دو نفر که در شهر فراه به اساس استعمال مواد منفجره شهید شدند و چهار نفر سطحی زخمی داریم".

نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان در تویتر نگاشته اند که شهر فراه زیر ادارۀ قوای حکومتی بوده و طیاره های ای-۱۰ سربازان امریکایی حملات هوایی به حمایت از نیروهای افغان بر مواضع مخالفان انجام می دهد.

ماموریت حمایت قاطع ناتو گفته است که دوشادوش قوای افغان ایستاده و از عملیات به رهبری نظامیان افغان بر ضد طالبان، حمایت خواهند کرد.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان نیز در این نشست گفت که بامداد امروز قطعۀ ۴۴۴ پولیس از کندهار به ولایت فراه اعزام شد و اکنون نیروهای این قطعه در نبردها شرکت دارند.

او افزود "برنامه این است که برعلاوۀ این که دشمن را در داخل و در ساحاتی که نفوذ کردند، ضربه بزنیم، از عقب هم اینها را غافلگیر بکنیم تا این که مجال عقب‌نشینی و فرار را نداشته باشند".

سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، گفت که آمر امنیت فرماندهی پولیس سطحی زخمی شده و یک آمر حوزه کشته شده است.

محمدهارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در صفحۀ تویترش نوشته است که رئیس جمهور غنی، صبح امروز به منظور بررسی وضعیت امنیتی فراه به وزارت دفاع رفت. او گفت که آقای غنی دستور اعزام نیروی اضافی را داده است.

آغاز جنگ

در همین حال، نورالحق خالقی، مسؤول مطبوعاتی لوای دوم اردوی ملی در ولایت فراه، گفت که حملات طالبان از ساعت ۲:۰۰ پس از نیمه‌شب گذشته آغاز شده است و تا اکنون ادامه دارد.

آقای خالقی، به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت که طالبان مسلح با یکجاشدن از چندین ولسوالی این ولایت از دو دروازه غربی و شرقی بر شهر فراه حمله‌ور شده و به سه کیلومتری ساختمان ولایت رسیده اند.

او افزود که تا به حال شش تن از نیروهای امنیتی افغان به شمول آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت فراه زخمی شده اند و دستِ‌کم هشت تن از افراد طالبان کشته شده و ۱۶ تن دیگر زخم برداشته اند.

با این حال، به گفتۀ باشندگان فراه، وضعیت امنیتی بسیار وخیم است و شمار زیادی از آنها از شب گذشته تا به حال خانه های خود را ترک کرده و به ولایت‌های هرات و نیمروز پناه برده اند.

طالبان نیز در خبرنامه‌ای ادعا کرده اند که قسمت‌هایی از شهر فراه را به کنترول خود درآورده و به نیروهای امنیتی افغان تلفات وارد کرده اند.

گروه طالبان همچنان گفته اند که به مردم ملکی اطلاع داده اند تا از خانه‌های شان بیرون نشوند، زیرا به گفتۀ طالبان، جنگجویان آن گروه تنها بر مراکز نظامی حمله می‌کنند.

XS
SM
MD
LG