لینک های دسترسی

Breaking News

برج‌های مخابراتی در غزنی ویران شد


مقامات امنیتی در ولایت غزنی گفته اند که طالبان مسلح در سه روز اخیر چندین پایه آنتن مخابراتی شبکه‌های افغان بیسیم، ام تی ان و روشن را در این ولایت منهدم کردند.

فهیم امرخیل، سخنگوی فرماندهی پولیس غزنی با تأیید این خبر به رادیو آشنا_صدای امریکا گفت" اخیرأ عملیات‌های هوایی نیروهای امنیتی افغان، در غزنی تشدید یافته که سبب افزایش تلفات آنان (طالبان) شده است و طالبان با تخریب آنتن‌های مخابراتی ارتباط تیلفونی مردم را می‌خواهند، قطع نمایند".

هرچند فرماندهی پولیس غزنی گفته است که عملیات‌های هوایی نیروهای امنیتی افغان هیچ ارتباطی به این آنتن‌های مخابراتی ندارد.

اما گمان می‌رود که طالبان با انهدام آنتن‌های مخابراتی، می‌خواهند راه ارتباط آن شمار افرادی را که با نیروهای امنیتی همکاری می‌کنند، قطع کنند.

مقامات گفته اند که سه آنتن شبکه‌های روشن، ام تی ان و افغان بیسیم را در ساحات آرزو، بابا یار و قلعتی مرکز شهر غزنی توسط طالبان منهدم شده است.

با انهدام این سه آنتن مخابراتی، اکنون ارتباط تیلیفونی شهروندان چندین ساحه حومۀ شهر غزنی قطع شده است.

باشندگان غزنی با اظهار نگرانی گفته اند که در صورت تداوم این امر وبی توجهی حکومت، فعالیت‌های نسبی مخابراتی و انترنت این شبکه‌ها قطع خواهد شد.

جمیل وقار، فعال مدنی در ولایت غزنی گفت "چندی پیش طالبان به شرکت‌های مخابراتی هشدار داده بودند که بعد از این به دولت مالیه ندهند؛ بلکه به آنان مالیه پرداخت نمایند و یک مدت این مشکل حل شده بود؛ اما این بار این آنتن‌ها به آتش کشیده که مشکلات زیادی به وجود آمده است".

آقای وقار، افزود که در برخی ساحات پولیس از مراکز این آنتن‌ها به صورت پوسته استفاده می‌کنند و این امر سبب می‌شود که طالبان اقدام به تخریب این آنتن‌های مخابراتی نمایند.

گرچند طالبان تا کنون در این باره اظهار نظرنکرده است؛ اما مقامات امنیتی طالبان را عامل این رویداد خوانده اند.

با وصف تلاش‌های پیهم رادیو آشنا – صدای امریکا، مسؤولین این شرکت‌های مخابراتی حاضر به پاسخگویی نشدند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG