لینک های دسترسی

Breaking News

ولسوالی‌های تیورۀ غور و کوهستان فاریاب سقوط کرد


این دو ولسوالی صبح امروز سقوط کرده اند
این دو ولسوالی صبح امروز سقوط کرده اند

مقام‌های محلی در ولایات غور و فاریاب تأیید کرده اند که از پس از چندین ساعت نبرد شدید، ولسوالی‌ تیوره در غور و ولسوالی کوهستان در فاریاب، به دست طالبان سقوط کرده است.

مقام‌های محلی در غور می‌گویند، بعد از ۱۶ ساعت درگیری شدید بین نیروهای امنیتی افغان و گروه طالبان، ساعت ۹:۰۰ صبح روز یکشنبه ولسوالی تیورۀ این ولایت به دست طالبان سقوط کرده است.

ناصر خاضع، والی غور به رادیو آشنا – صدای امریکا می‌گوید، هزاران جنگجوی طالبان از ولایت‌های هلمند، فراه و مناطق مختلف غور از نیمه‌های شب گذشته از چندین محل، حملات گروهی شان را بر مرکز ولسوالی تیوره آغاز کرده اند.

آقای خاضع می‌گوید، در حال حاضر نیز جنگ شدیدی بین قوای افغان و گروه طالبان در اطراف ولسوالی تیوره جریان دارد که برای پایان‌دادن به آن نیازمند کمک هوایی و زمینی نیروهای امنیتی بیشتر استند.

برخی باشندگان ولسوالی تیوره ولایت غور نیز در تماسی تلفنی به خبرنگار رادیو آشنا – صدای امریکا می‌گویند که طالبان شفاخانه این ولسوالی را به آتش کشیده اند.

آنها می‌گویند که افراد طالبان همچنان شماری از داکتران و زخمیان مربوط به نیروهای افغان را در آن شفاخانه به گلوله بسته اند.

حسن حکیمی هماهنگ‌کننده شبکه نهادهای مدنی غور می‌گوید به دلیل اینکه دولت مرکزی، حمایت نکرد، ولسوالی تیوره این ولایت به دست طالبان سقوط کرده است.

آقای حکیمی می‌افزاید، هم اکنون صدها تن از منسوبین امنیتی افغان در اطراف ولسوالی تیوره و ولسوالی پسابند در محاصره گروه طالبان قرار دارند.

مقام‌های افغان تا به حال از ارایه آمار تلفات نیروهای افغان خودداری می‌کنند.

ولسوالی‌های پسابند و تیوره ولایت غور از یک هفته به این سو شاهد درگیری‌های سنگین بین نیروهای امنیتی افغان و گروه طالبان است.

سقوط ولسوالی کوهستان فاریاب

از سوی دیگر، عبدالکریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب به رادیو آشنا – صدای امریکا می‌گوید که درگیری‌ها با حملۀ حدود ۷۰۰ طالب ساعت هشت دیشب آغاز شد و ساختمان ولسوالی و فرماندهی پولیس را پس از تصرف، به آتش کشیدند.

به قول یورش، هم اکنون نزدیک به دوصد تن از نیرو های امنیتی در نزدیکی این ولسوالی کوهستان/لولاش به کمک‌های جدی و مهمات نیاز دارند.

در جریان نبردهای شب گذشته نیروهای امنیتی با مخالفین مسلح دولت، دو نیروی امنیتی کشته شده و دو تن دیگر زخم برداشته است؛ اما هنوز از ارقام تلفات مخالفین اطلاعاتی در دست نیست.

هم اکنون خط اول نبرد، در فاصله یک کیلومتری مرکز این ولسوالی قرار دارد.

باشندگان ولسوالی کوهستان فاریاب گفته اند در صورتی که دولت برای تصرف دوباره این ولسوالی اقدام نکنند، احتمال می‌رود که گروه طالبان آنها را مورد آزار و اذیت قرار بدهند.

اما سخنگوی پولیس فاریاب گفت که از مرکز و زون ۷۰۷ پامیر، درخواست کمک کرده اند و با رسیدن نیروهای تازه نفس چهار پوسته از دست رفته و مرکز ولسوالی را دوباره به کنترول شان در آورند.

از سویی هم، گروه طالبان با ارسال پیامی تصرف ولسوالی کوهستان فاریاب را تأیید کرده اند.

این گروه مدعی شده است که سه پوسته امنیتی را در ولسوالی تیورۀ غور نیز تصرف و تلفاتی را به نیروهای امنیتی افغان وارد کرده اند.

XS
SM
MD
LG