لینک های دسترسی

Breaking News

یک هیات طالبان به رهبری حنفی راهی اوزبیکستان شد


یک هیات طالبان به رهبری عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرا این گروه صبح امروز شنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) عازم اوزبیکستان شد.

آقای حنفی در میدان هوایی بین‌المللی کابل به خبرنگاران گفت که در این سفر نمایندگان وزارت صحت، اقتصاد، اطلاعات و فرهنگ، تحصیلات عالی، فواید عامه، انرژی و آب، نمایندگان نهادهای امنیتی و بانک مرکزی افغانستان حضور دارند.

معاون رییس الوزرا طالبان افزود که آنان در این سفر با مقام‌های اوزبیکستان دربارۀ روابط تجاری و ترانزیت و به ویژه روابط میان دو کشور بحث و گفتگو خواهند کرد.

این در حالی است که هفته گذشته عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ اوزبیکستان در راس یک هیات دولتی وارد کابل شد و با مقام‌های طالبان دیدار و گفتگو کرد.

مقام‌های طالبان پس از دیدار با آقای کاملوف گفتند که آنان با این کشور روابط خوب دارند و این رابطه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در دیدار هفتهٔ گذشته، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان گفت که در مورد پروژه‌های بزرگ اقتصادی میان کابل و تاشکند به ویژه انتقال برق، خط آهن، و بازسازی میدان هوایی مزار شریف صحبت کردند.

آقای متقی افزود که به زودی کار چندین پروژه اقتصادی میان دو کشور آغاز خواهد شد.

عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ اوزبیکستان در دیدار با نمایندگان طالبان در کابل گفته بود که کشورش همواره بر منافع مشترک میان کابل و تاشکند تمرکز کرده و "سیاست ازوبیکستان با مسایل دیگر مربوط به افغانستان ارتباط ندارد".

آمادگی طالبان برای نشست مسکو

با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست مسکو، طالبان می‌گویند که در این نشست از آنان دعوت صورت گرفته و قرار است، عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرا طالبان در این نشست اشتراک کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان گفت که آقای حنفی در حاشیۀ این نشست با برخی از نمایندگان کشورهای منطقه و جهان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

نشست مسکو قرار است به تاریخ ۲۰ اکتوبر به میزبانی روسیه در این کشور برگزار شود.

گروه طالبان که در ماه اگست کنترول افغانستان را به دست گرفت، در تلاش کسب رسمیت بین‌المللی و دریافت کمک‌ها برای جلوگیری از فاجعهٔ بشری در آن کشور است.

ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه برای افغانستان روز گذشته به خبررسانی انترفکس روسیه گفت که نمایندگان طالبان در کنفرانس بین المللی هفتهٔ آینده در مسکو اشتراک می‌کنند؛ کنفرانسی که در آن نمایندگان ایران، پاکستان و چین نیز حضور خواهند داشت.

این در حالی است که ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) گفت که صدها جنگجوی وفادار به گروه داعش در شمال افغانستان جمع شده و می‌خواهند در لباس مهاجرین وارد کشور‌های آسیای مرکزی شوروی سابق شوند.

رییس جمهور روسیه در جریان نشست مجازی با رهبران جماهیر شوروی پیشین گفت: "بر اساس استخبارات ما، تنها شمار اعضای داعش در شمال افغانستان در حدود ۲۰۰۰ است."

آقای پوتین در اوایل ماه جاری از تهدید وارد شدن جنگجویان پیشین گروه داعش از عراق و سوریه به افغانستان هشدار داد. پیش از این، وزارت خارجهٔ روسیه گفته بود که از طالبان توقع دارد به این تهدید رسیدگی کنند.

با آنهم، رییس جمهور روسیه گفت که برای به رسمیت شناختن طالبان عجله در کار نیست، اما اشاره کرد که باید بااین گروه تعامل صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG