لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پس از سه روز آتش‌بس دوباره به جنگ رو آوردند


وزارت دفاع افغانستان تأیید کرد که جنگجویان طالبان شب یکشنبه (۲۷ جوزا) و امروز دوشنبه، پس از اعلام آتش‌بسِ سه‌روزۀ این گروه، در نُه ولایت بر مواضع نیروهای امنیتی افغان یورش برده که این حملات را نیروهای افغان عقب زده اند.

جنرال محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این حملات طالبان بسیار سنگین نبود.

جنرال رادمنش افزود: "متأسفانه در نُه ولایت، بعضی گروپ‌ها که خود را مربوط به طالبان می‌دانند، بعضی تخطی‌هایی از موجودیت آتش‌بس کرده اند؛ ولی دولت جمهوری اسلامی افغانستان ده روز دیگر هم آتش‌بس را تمدید کردند، این (تخطی‌ها) بسیار قوی نیستند".

بر بنیاد گزارش وزارت دفاع افغانستان، جنگجویان طالبان بر مواضع نظامیان این کشور در ولایات هلمند، کندهار، ارزگان،زابل، فاریاب، جوزجان، فراه، غزنی و لغمان حمله کرده که عقب زده شده اند.

به گفتۀ جنرال رادمنش، نظامیان افغان بر اساس دستور سرقوماندان اعلی قوای مسلح، به آتش‌بس ادامه داده اند؛ اما این نیروها در خطوط جبهات به حالت آماده‌باش قرار دارند.

او افزود: "ما به تمام قطعات اردوی ملی که امر احضارات داده شده تا این که در مورد کسانی که تخطی از آتش‌بس می‌کنند، برای شان جوابی در خور داده شود؛ ولی اساساً ما در حال تدافعی استیم و تعهد داریم که به امر سرقوماندان اعلی قوای مسلح خود آتش‌بس را جداً مراعات کنیم".

این در حالی است که دیروز ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان در اعلامیه‌ای، ختم آتش‌بسِ این گروه با نیروهای امنیتی افغان را اعلان کرد و گفت که پس از ختم آتش‌بس حملات شان را در برابر نظامیان افغان از سر می‌گیرند.

آتش‌بسِ سه‌روزۀ طالبان با نیروهای امنیتی افغان، دیشب پایان یافت؛ اما محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، آتش‌بسِ یک‌جانبه را با این گروه که در ۲۳ جوزا آغاز شد، ده روز دیگر تمدید کرد.

به گفتۀ وزارت دفاع افغانستان، در جریان آتش‌بس نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور در حالت دفاعی قرار خواهند داشت؛ اما در برابر هرگونه عملیات تعرضی طالبان و سایر گروه‌ها آمادگی دارند.

XS
SM
MD
LG