لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت افغانستان: آتش‌بس ادامه دارد


عکس از آرشیف.
عکس از آرشیف.

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که با وجود حملات پراگنده، آتش‌بس در حال حاضر نیز ادامه دارد.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا صبح روز جمعه ۲۹ می (نهم جوزا) گفت که برای جلوگیری از رویدادهای آینده، آتش بس به هماهنگی مداوم و قابل توجه نیاز دارد.

اما آقای فیصل افزوده است که این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت.

او در توییترش نوشته است: "تشنج‌زدایی که در روزهای عید فطر آغاز شد، با وجود گزارش‌های از حملات پراگنده، ادامه دارد."

تا اکنون طالبان در مورد ادامه آتش‌بس اظهار نظر نکرده اند، اما پیش از این، درخواست‌های زیادی برای ادامه آتش‌بس صورت گرفته بود.

این در حالیست که مقام‌های محلی ولایت پروان روز پنجشنبه تایید کردند که طالبان بر یک پوسته "اردوی منطقوی" در ولسوالی "سیاه گرد" این ولایت حمله کردند که در نتیجه آن هفت نظامی افغان کشته شدند.

تبادله زندانیان:

دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که ۸۰ زندانی دولت افغانستان را در ولایات کندز و بغلان از بند رها کرده اند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان ناوقت پنجشنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) در توییترش نوشت که زندانیان رها شده سربازان اردو و پولیس اند.

شورای امنیت ملی افغانستان و مقام‌های محلی کندز و بغلان تا اکنون در این مورد صحبت نکرده اند.

محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تاریخ چهارم جوزا فرمان رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالبان را به مثابۀ اقدام حسن نیت به خاطر اعلام آتش‌بس آن گروه صادر کرد که ۹۰۰ تن آنان، هفتهٔ‌ گذشته آزاد شدند.

روند تبادله زندانیان در حالی سرعت گرفته است که حکومت افغانستان و طالبان در سه روز عید آتش‌بس کردند و شورای امنیت ملی افغانستان گفته که هنوز آتش‌بس ادامه دارد.

بربنیاد توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان که در ۲۹ فبروری امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان و گروه طالبان باید یک هزار زندانی حکومتی را آزاد کنند.

XS
SM
MD
LG