لینک های دسترسی

Breaking News

متقی به امریکا: به نقض حریم‌ هوایی افغانستان پایان دهید


همزمان با گزارش‌ها دربارۀ پروازهای طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی بر فضای افغانستان، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان بار دیگر از ایالات متحده خواست که به نقض حریم هوایی این کشور پایان دهد.

اخیراً گزارش‌های به نشر رسید که طیاره‌های بی‌سرنشین امریکا بر فضای افغانستان گشت و گذار می‌کنند. مقام‌های ارشد طالبان تایید کرده اند که هنوز هم در حریم هوایی افغانستان طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی پرواز می‌کنند که به گفتۀ آنان این کار "تجاوز آشکار" بر حریم هوایی این کشور است.

امیرخان متقی روز چهارشنبه هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله) به خبرنگاران گفت که هرگونه گشت و گذار طیاره‌های امریکایی بر فضای افغانستان خلاف قوانین بین‌المللی و توافق‌نامهٔ دوحه است. آقای متقی افزود که در این مورد، بارها با هیات‌های امریکایی بحث و گفتگو کرده اند.

او افزود: "فعلاً یک بار دیگر به حکومت امریکا صدا می‌کنیم که پروازهای خود را متوقف کنند. در افغانستان الحمدالله امنیت سرتاسری وجود دارد، کسانیکه می‌خواهند از زمین افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده کند، هیچ اجازه ندارند و هیچ جای ندارند که همین‌گونه فعالیت داشته باشد."

به گفتۀ وی، زمانیکه خاک افغانستان بر ضد دیگران استفاده نمی‌شود، دیگر کشورها نیز "هیچ حق" ندارند تا طیاره‌های بی‌سرنشین شان را بر فضای افغانستان پرواز دهند.

این در حالی است که جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحده،‌ به تاریخ اول اگست ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبری شبکهٔ القاعده،‌ در اثر حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین امریکا در منطقهٔ شیرپور کابل کشته شد.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، همچنان گفت که تحقیقات آنان در این باره جریان دارد و تا کنون نتیجۀ آن نهایی نشده است. آقای مقتی همچنان اضافه کرد که امریکا در مورد کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در کابل هیچ "ثبوت" ارایه نکرده است.

به دنبال کشته شدن ایمن الظواهری، ایالات متحده طالبان را به دلیل جا دادن به رهبر القاعده، به نقض توافق‌نامهٔ دوحه متهم کرد. طالبان نیز ایالات متحده را به دلیل انجام حملهٔ هوایی، ناقض این توافقنامه خوانده اند.

در این حال، برخی از تحلیل‌گران افغان می‌گویند که ایالات متحدۀ امریکا از روابط نزدیک طالبان با شماری از گروه‌های تروریستی به شمول شبکۀ القاعده نگران است.

سرور جعفری، استاد روابط بین‌الملل به صدای امریکا گفت که بر اساس گزارش‌ها، هنوز هم طالبان پیوندهای نزدیک با گروه‌های "بنیادگرا و افراطی" دارند و همچنان آنان روابط خود را با بسیاری از "کارگزاران ارشد و مهم تروریستی بین‌المللی" حفظ کرده اند.

او افزود: "فقدان ثبات سیاسی در درون افغانستان، فروپاشی ساختارهای امنیتی و دفاعی در کنار آن ضعف که در ساختارهای سیاسی ایجاد شد و همچنان فقر به شکل بی‌سابقه‌ای که در حال حرکت است، زمینه‌های اجتماعی برای سربازگیری گروهای تروریستی و قدرتمندشدن گروه‌های تروریستی به شمول شبکه القاعده و داعش را فراهم می‌کند."

پیش از این، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان به خبرنگاران گفته بود که بر اساس معلومات این گروه، طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی، از فضای پاکستان وارد حریم هوایی افغانستان می‌شوند.

آقای مجاهد همچنان از پاکستان خواسته بود که نباید از حریم هوایی خود علیه این کشور استفاده کند.

اما وزارت خارجهٔ پاکستان به تاریخ ۲۸ اگست (ششم سنبله) در واکنش به اتهام سرپرست وزارت دفاع طالبان مبنی بر عملیات ضد ترورزم طیاره‌های بی‌سرنشین امریکا با استفاده از حریم هوایی پاکستان، با ابراز "نگرانی عمیق" گفت که چنین اتهام بدون شواهد صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG