لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت: طالبان هزاران طلبه را در لوگر از آموزش محروم کرده اند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان، آموزگاران و طلبه‌های ده‌ها مدرسۀ دینی را در لوگر از رفتن به مدرسه محروم کرده اند.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا امروز پنجشنبه چهارم مارچ (۱۴ حوت) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که طالبان در لوگر استادان ۳۶ مدرسه دینی و طلبه‌های این مدارس و خانواده‌های آنان را تهدید کرده اند که در نتیجه، به گفتۀ آیاق اندر ۷۵۰۰ طلبه از آموزش باز مانده اند.

آقای اندر گفته است که نهادها و عالمان دینی در بخش هویت دینی و صلح این کشور نقش سازنده‌ای دارند و برای جامعه از دین تفسیر مسالمت‌آمیز می‌کنند، اما گروه‌های تروریستی و افراطی همواره با آنان در تقابل قرار گرفته اند.

در همین حال، عطا محمد نظری، سرپرست معارف ولایت تخار نیز به صدای امریکا گفته است که گروه طالبان در ولسوالی بهارک مانع رفتن دختران دورۀ متوسطه و لیسه به مکتب شده اند.

آقای نظری افزود که حدود ده مکتب لیسه در ولسوالی بهارک وجود دارد و در نتیجۀ تهدید طالبان شمار زیادی دختران از ادامۀ آموزش محروم شده اند.

خلیل اسیر، سخنگوی پولیس تخار نیز گفت که طالبان دختران دورۀ ابتداییه و لیسۀ مکاتبی را از رفتن به مکتب منع کرده اند که در مناطق تحت کنترول آن گروه قرار دارد.

به گفتۀ آقای اسیر، شش مکتب در روستاهای زیر کنترول طالبان در ولسوالی بهارک موقعیت دارد.

XS
SM
MD
LG