لینک های دسترسی

Breaking News

غنی برای شرکت در کنفرانس تاشکند به ازبکستان رفت


ارگ گفته است که محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پس از چاشت امروز پنجشنبه به منظور اشتراک در نشست تاشکند به ازبکستان رفت.

کنفرانس بین‌المللی تاشکند در مورد صلح، همکاری در بخش امنیتی و همکاری متقابل منطقوی فردا رسماً آغاز می‌شود.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در نشست خبری گفت، آقای غنی، برعلاوۀ سخنرانی در این نشست، با شوکت میرضیایف، همتای ازبکستانی‌اش روی گسترش روابط و همکاری میان دو کشور نیز گفتگو خواهد کرد.

او افزود "کنفرانس تاشکند در تداوم کنفرانس کابل است، یک بخش آن در رابطه به صلح است؛ اما همکاری‌های منطقه‌یی بخش مهم این کنفرانس است و همچنین همکاری در بخش امنیتی...".

به گفتۀ وی، همکاری‌های منطقوی، خصوصاً در بخش زیربناها، خط آهن، ترانسپورت، تجارت و ترانزیت بخش دیگر کنفرانس تاشکند است؛ چون همکاری در بخش زیربناها ثبات و امنیت را در منطقه به دنبال خواهد داشت.

دیدار با فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توماس شنن، معاون وزارت خارجۀ امریکا، سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، نمایندۀ بریتانیا برای افغانستان و پاکستان نیز در آجندای سفر آقای غنی و حاشیۀ کنفرانس تاشکند جا داده شده است.

در این سفر برعلاوۀ مقام‌های وزارت خارجه، شورای عالی صلح و مشاوران رئیس جمهور، باتور دوستم، پسر جنرال عبدالرشید دوستم، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز آقای غنی را همراهی می‌کند.

انتظار می‌رود که رؤسای جمهور افغانستان و ازبکستان در این کنفرانس سخنرانی کنند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان صبح دوشنبه قبل از آغاز نشست نوبتی شورای وزیران به خبرنگاران گفت، رئیس جمهور غنی پس از یک سفر ولایتی به تاشکند خواهد رفت.

اما آقای عبدالله، مشخص از ولایتی نام نبرد.

او گفت "تعدادی از وزرا در سفر استند به ارتباط کنفرانس تاشکند که یک کنفرانس منطقوی و بین‌المللی مهم است در سطح وزرا، در آنجا شرکت صورت می‌گیرد و رئیس صاحب جمهور هم عازم تاشکند خواهد بود بعد از ظهر امروز".

رئیس اجرائیه افغانستان اظهار امیدواری کرد که کنفرانس تاشکند به تحکیم صلح و گسترش همکاری‌های منطقه‌یی کمک کند.

آقای عبدالله گفت "امیدوار استیم که این کنفرانس هم کمک کند به ادامه پروسه کابل، در تحقق آرمان‌های مردم افغانستان، همکاری‌های منطقوی، اما در نهایت انشاالله در تحقق صلح و ثبات در کشور ما".

حکومت افغانستان گفته است، به شمول امریکا، چین، روسیه، ایران و پاکستان، نمایندگان ۲۳ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در کنفرانس تاشکند شرکت می‌کنند.

شورای عالی صلح افغانستان توقع دارد که شرکت کنندگان این نشست، از پلان صلح رئیس جمهور غنی، که در پروسه کابل ارائه شد، حمایت کنند.

سید احسان‌الله طاهری، سخنگوی این شورا به تلویزیون آشنا – صدای امریکا گفت، در این کنفرانس نمایندگان کشورهای منطقه شرکت می‌کنند و به همین دلیل آنان توقع دارند که اشتراک‌کنندگان این نشست از پلان صلح حکومت افغانستان پشتیبانی کنند.

XS
SM
MD
LG