لینک های دسترسی

Breaking News

برق وارداتی ۲۲۰ کیلوولت ازبکستان به غزنی وصل شد


از برق وارداتی ازبکستان به غزنی، ۲۰ هزار خانواده مستفید می‌شوند
از برق وارداتی ازبکستان به غزنی، ۲۰ هزار خانواده مستفید می‌شوند

مقامات در ولایت غزنی می‌گویند که پروژه برق ۲۲۰ کیلوولت ازبکستان، دوباره به مرکز شهرغزنی وصل شده است.

فرماندهی پولیس ولایت میدان‌وردک می‌گوید، برق وراداتی ۲۲۰ کیلوولت کشور ازبکستان دو ماه پیش تکمیل و به غزنی وصل شده بود، اما هشت روز پس از وصل‌شدن، در ساحه سلطان‌خیل ولسوالی سیدآباد ولایت میدان‌وردک، مافیای محلی که می‌خواهند از حکومت و برشنا شرکت به گونۀ باج‌گیری کنند، قطع و ۶۰۰ متر کیبل آن را سرقت کردند.

انجنیرجان محمد، رئیس شرکت برشنا در غزنی در این باره به رادیو آشنا_صدای امریکا می‌گوید "به همکاری نیروهای امنیتی و دولت افغانستان برق وارداتی ازبکستان را شب گذشته در سب‌استشن مرکز شهر غزنی وصل کردیم".

انجنیرجان محمد، می‌افزاید که در حال حاضر حدود ده هزار خانواده در مرکز شهر از برق حرارتی استفاده می‌کنند؛ اما با وصل‌شدن لین برق وارداتی ۲۲۰ ازبکستان برای ۲۰ هزار خانواده دیگر برق‌رسانی خواهد شد.

مقامات شرکت برشنا می‌گویند که افراد مسلح غیرمسئوول، به کارمندان برشنا شرکت اجازه کار را نیز نمی‌دادند و هنگام کار یک کارمند برشنا نیز در نتیجه تیراندازی آنان به شدت زخم برداشته است.

از سوی دیگر، در اعلامیه مطبوعاتی پولیس میدان‌وردک که امروز شنبه نشر شده، آمده است که رییس جمهور محمداشرف غنی، طی فرمانی جنرال احمدفهیم قایم، قوماندان امنیه ولایت میدان وردک را مسؤول وصل لین برق ارغندی-غزنی می‌سازد تا جلو مافیا را بگیرد، این لین برق را به غزنی وصل سازد.

در این اعلامیه گفته شده است که نیروهای امنیتی با راه‌اندازی عملیات مشترک ۱۰ روزه توانستند بیش از ۲۳ قریه ولسوالی سیدآباد را از وجود مخالفان پاکسازی و لین‌های برق را دوباره پس از ده شبانه روز کار مشترک وصل کنند.

باشندگان غزنی با اظهار خرسندی می‌گویند که با وصل شدن این لین برق وارداتی، زمینه کار در شرکت‌های صنعتی برای مردم بیشتر فراهم خواهد شد.

جمیل وقار، یکی از فعالین مدنی غزنی به رادیوآشنا - صدای امریکا می‌گوید "خواست ما از دولت این است تا جلو مخالفین مسلح و مافیایی که دست به قطع این لین برق می‌زنند، بگیرند و همچنان برای حفاظت از برج‌های برق و این لین پوسته‌های امنیتی در مسیر راه ایجاد شود تا دوباره مخالفین برق را بر روی مردم قطع نتوانند".

غزنی و میدان وردک از ولایات نا آرام افغانستان است که مخالفین دولت در ساحات مختلف آن حضور گسترده دارند.

نقیب‌الله امینی، سخنگوی پولیس میدان وردک می‌گوید، در عملیات وصل سازی برق ارغندی – غزنی، بیش از ۳۰ مخالف مسلح دولت به شمول سه فرمانده ارشد شان کشته شدند.

همچنان در این عملیات، یک سرباز ارتش و یک سرباز پولیس کشته و سه فرد دیگر به شمول یک کارمند شرکت برشنا زخمی شده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG