لینک های دسترسی

Breaking News

ریاض سرنوشت شهزادۀ ناپدید شدۀ سعودی را مشخص کند – ملل متحد


نواف طلال رشید، شهزادۀ سعودی، از دو هفته به اینسو ناپدید است
نواف طلال رشید، شهزادۀ سعودی، از دو هفته به اینسو ناپدید است

سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از عربستان سعودی خواسته است تا در مورد فعالانی که در آن کشور بازداشت شده اند، به ویژه فعالان حقوق زن معلومات ارایه کند.

لیز تروسل، سخنگوی شورای حقوق بشر ملل متحد، گفته است که در یک ماه گذشته، حدود ده تن از فعالان شناخته شدۀ حقوق زنان در عربستان سعودی بازداشت شده اند که اکثر آنان از سال‌ها به اینسو خواستار ایجاد اصلاحات بودند.

خانم تروسل در یک کنفرانس خبری در ژنیو گفت که حکومت سعودی باید در مورد بازداشت شدگان معلومات ارایه کند. او همچنان گفت که نواف طلال رشید، شهزادۀ سعودی که به تاریخ ۱۲ می از کویت اخراج شد، ناپدید است.

لیز تروسل افزود که اگر عربستان سعودی آقای رشید را بازداشت کرده است باید روشن بسازد که به کدام دلیل و بر مبنای کدام اتهام.

شورای حقوق بشر ملل متحد روز سه شنبه گفته است که حکومت باید تضمین کند که زنان و دیگر فعالان زندانی به روند منصفانۀ عدلی دسترسی داشته باشند.

سرکوب فعالان حقوق زن در سعودی، درست چند هفته پیش از لغو محدودیت رانندگی زنان در آن کشور، شک و تردیدهایی را در مورد طرح های اصلاحی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خلق کرده است.

سخنگوی شورای حقوق بشر ملل متحد گفت که کم از کم نه تن از فعالان – شش زن و سه مرد – به موارد جدی متهم اند که به گفتۀ وی "ممکن منجر به حبس ظالمانۀ" آنان شود.

خانم تروسل گفت که مکان زندانی شدن این فعالان نا معلوم بوده و اکثر آنان از زمانی که بازداشت شده اند، فقط اجازه یافته اند که یکبار با خانواده های شان تماس تلیفونی داشته باشند.

سخنگوی شورای حقوق بشر ملل متحد خواستار آشکار شدن محل بازداشت و رهایی فوری این فعالان شده و گفت که باید آنان به وکیل مدافع دسترسی داشته باشند، با خانواده های شان تماس داشته و نیز ماهیت اتهام بر آنان مشخص شود.

XS
SM
MD
LG