لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به محافظت از غیرنظامیان اقدام کنند – یوناما


نمایندۀ حقوق بشر دفتر هیات معاونت ملل متحد از طالبان خواسته است که برای محافظت از غیرنظامیان اقدامات مشخص را انجام دهند.

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در تویتی گفته است که نمایندۀ حقوق بشر این نهاد دیروز با طالبان در دوحه دیدار کرده و "رنج‌های عظیم تحمیلی بر غیرنظامیان افغان" را به ویژه زمانی که درگیری‌ها شدیدتر می‌شود، یادآوری کرده است.

یوناما گفته است: " [نماینده حقوق بشر یوناما] از طالبان خواست که به اقدامات مشخص برای محافظت بهتر از غیرنظامیان و رفع ترس از جوامع متعهد شوند."

میشل بچلیت، کمیشنر عالی ملل متحد در امور حقوق بشر نیز روز گذشته در بیانیه‌ای از افزایش خشونت و آسیب‌های شدید به غیرنظامیان افغان نگرانی کرده است.

خانم بچلیت گفته است که طی شش ماه از آغاز گفتگوها میان حکومت افغانستان و طالبان، تلفات غیرنظامیان در مقایسه با مدت مشابه یک سال قبل، ۴۱ درصد افزایش یافته است.

او با اشاره به تهدیدها علیه دستاوردهای دو دهۀ گذشته تاکید کرده است که خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان – که انتظار می‌رود تا ماه سپتمبر به پایان برسد – باعث ایجاد ترس برای آینده، به ویژه آیندۀ زنان، اقلیت‌ها، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران می‌شود.

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد گفته است: "من از همه طرف‌ها می‌خواهم که مذاکرات متوقف‌شدۀ صلح را از سر بگیرند و برای حفاظت از غیرنظامیان آتش‌بس را فوری اجرا کنند. باید از نقش مستقل کمیسیون مستقل حقوق بشر شجاع افغانستان محافظت شود."

خانم بچلیت با توجه به وخیم‌شدن سریع وضعیت افغانستان، شورای امنیت ملل متحد را تشویق کرده است که نظارت خود را از اوضاع افغانستان افزایش دهد و سازوکارهایی را برای واکنش موثر پیشگیری در نظر بگیرد.

XS
SM
MD
LG