لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: افغان‌ها خود جلو تقلب را در انتخابات بگیرند


دفتر هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در آستانۀ برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان، از تمام افغان‌ها خواسته است که برای شفافیت و جلوگیری از تقلب در انتخابات دست به کار شوند و در این راستا نقش سازنده بازی کنند.

تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد در افغانستان گفته است که جلوگیری از تقلب و ثبت اعمال مشکوک را مکلفیت مدنی شهروندان افغان بیان کرده و همچنان از نهادهای اجرایی قانون در افغانستان خواسته است تا در مواردی که اسناد معتبر وجود داشته باشد، وارد عمل شوند و عاملان آن بازداشت و محاکمه کنند.

یوناما در اعلامیه‌ای، به نقل از آقای یاماموتو، نگاشته است: "تمام شهروندان باید نقش فعال، آگاهانه و سازنده را در ریشه‌کنی تقلب بازی کنند. افغان‌ها سزاوار انتخابات فراگیر، معتبر، شفاف و عاری از هرگونه فعالیتی که می‌تواند نتایج را متاثر سازد، می‌باشند".

به باور یوناما، استفاده از سیستم بایومتریک رأی‌دهندگان، رأی‌دادن افراد تنها در مرکزی که ثبتِ‌نام شده اند و حضور یکی از کارمندان کمیسیون شکایات انتخاباتی در مراکز رأی‌دهی، اقداماتی اند که نهادهای مسؤول برای شفافیت انتخابات و جلوگیری از تقلب در این روند روی دست گرفته اند.

آقای یاماموتو، نامزدان پارلمانی را نیز در راستای جلوگیری از تقلب و شفافیت انتخابات، مسؤول خوانده و تأکید کرده است که نتیجۀ تقلب سبب سرقت آرای شهروندان می‌گردد که قابل قبول نیست.

او افزوده است: "تقلب به نفع کاندیدان نیست، آنها در سرقت آرا همراه خواهند بود و اعتبار حمایت‌کنندگان خود را خدشه‌دار خواهد ساخت، از این‌رو حمایت‌کنندگان باید از طرف خود کاندیدان در این رابطه اخطار داده شوند. هیچ افغان نباید تقلب را تحمل کند".

یوناما در حالی بر شفافیت انتخابات و جلوگیری از تقلب توسط خود افغان‌ها تأکید کرده است که از ساعت ۱۲:۰۰ نیمه‌شب گذشته، دورۀ پیکارهای انتخاباتی پایان یافته و اکنون دورۀ سکوت است.

افغانستان برای نخستین‌بار از سیستم بایومتریک در انتخابات کار می‌گیرد.

شماری از احزاب سیاسی در خصوص استفادۀ این سیستم – که به صورت آفلاین است – نگرانی نشان داده و مدعی اند که کاربرد این گونۀ سیستم، جلو تقلب را در روز انتخابات نخواهد گرفت.

با این حال، کمیسیون انتخابات ادعای احزاب سیاسی را نمی‌پذیرد و می‌گوید که این سیستم در جلوگیری از تقلب، به نهادهای مسؤول انتخاباتی کمک خواهد کرد.

قرار است که انتخابات پارلمانی افغانستان به روز شنبه (۲۸ میزان) برگزار شود. این روند را، برعلاوۀ شماری از ناظرین خارجی، در حدود ۴۰۰هزار ناظرین نامزدان، احزاب سیاسی، فعالان مدنی و نهادهای ناظر بر انتخابات نظارت کنند.

انتقال مواد انتخاباتی

کمیسیون انتخابات گفته است که دستگاه‌های بایومتریک و تمام مواد حساس انتخاباتی به ۳۳ ولایت رسیده است.

به گفتۀ مقام‌ها در این کمیسیون، از جملۀ ۳۸۷ ولسوالی افغانستان، انتقال مواد انتخاباتی به ۷۴ ولسوالی از طریق زمین ممکن نبود و از طریق هوا این روند کار صورت خواهد گرفت.

با این حال، تورن‌جنرال محمدشعیب پیلوت، فرمانده عمومی نیروهای هوایی افغانستان، روز پنجشنبه (۲۶ میزان) به خبرنگاران گفت که تمام مواد حساس و غیرحساس انتخاباتی، به مناطقی که به دوش نیروهای هوایی گذاشته شده بود، تکمیل شده است.

او افزود: "قوای هوایی افغانستان پروسۀ ملی انتخابات را کمک کرد. انتقالات و اکمالاتی که مواد حساس و غیرحساس کمیسیون که از مرکز به زون‌ها و از زون‌ها به ولایات و از ولایات به ولسوالی‌ها این وظایف که برای شان داده شده بود که ۷۴ ولسوالی بود و ۲۱ ولایت بود، وظایف خود را اجرا کرده است".

به گفتۀ جنرال شعیب، نیروهای هوایی، کارمندان و ناظرین شامل برنامه را به ولایات انتقال داده و برای روند انتقال کارمندان، ناظرین و مواد انتخاباتی در حدود ۳۰۰ پرواز را انجام داده اند.

فرمانده قوای هوایی افغانستان، گفت که روند برگرداندن کارمندان، ناظرین و مواد انتخاباتی از ولایات به مرکز نیز به دوش نیروهای هوایی است که در این راستا پلان‌ها طرح شده است.

XS
SM
MD
LG