لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات امریکا: ۴۰۰زندانی طالبان در حبس خانگی تحت نظارت قرار گیرند


مقامات امریکایی پیشنهاد کرده اند که چهارصد زندانی طالبان که متهم به انجام حملات مرگبار اند، پس از رهایی از سوی حکومت افغانستان در حبس خانگی، تحت نظارت قرار گیرند.

آژانس خبری رویترز ناوقت جمعه ۳۱جولای (۱۰ اسد) به نقل از سه مقام ارشد امریکایی که نامی از آنان گرفته نشده، گزارش داد که ایالات متحده برای پایان بن‌بست روند صلح این راه حل را پیشنهاد کرده است.

در این پیشنهاد آمده است، آن عده از جنگجویان طالبان که به انجام حملات مرگبار متهم اند، پس از رهایی به محل سوم انتقال داده شوند و حکومت افغانستان و گروه طالبان به گونه مشترک از آن محل، نظارت کنند.

یک دیپلومات غربی در کابل به رویترز گفته است که ایالات متحده و شرکای این کشور در افغانستان، به این نظر اند که گشت و گذار آزادانهٔ "برخی از جنگجویان گروه طالبان، عاقلانه نخواهد بود."

ریاست جمهوری افغانستان از ابراز نظر در مورد این گزارش به صدای امریکا خودداری کرد.

یک مقام غربی که نخواست در گزارش نامش ذکر شود در کابل به رویترز گفته است که موقف طالبان در مورد رهایی چهارصد زندانی شان از سوی حکومت افغانستان، تغییر نکرده است.

رهايى ٥٠٠٠ زندانى طالبان از سوی حكومت افغانستان و یک هزار زندانی از سوی طالبان جز توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری در دوحه امضا شد.

اما حکومت افغانستان پس از رهایی بیش از چهار هزار زندانی طالبان، اعلام کرد که چهارصد تن از زندانیان شامل در فهرست طالبان را به دلیل مسایل "حق‌العبدی" رها نمی‌تواند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز جمعه گفت که بربنیاد قانون اساسی صلاحیت رهایی این۴۰۰زندانی را ندارد.

آقای غنی افزود که برای تصمیم در این مورد، لویه جرگه مشورتی را فراخواهد خواند.

رییس جمهور غنی، پس از سفر آقای خلیلزاد به کابل تصمیم گرفت که لویه جرگه را فراخواند تا در مورد رهایی ۴۰۰زندانی طالبان فیصله صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG