لینک های دسترسی

Breaking News

ازبیکستان در مورد سفر هیات طالبان به افغانستان وضاحت داد


سفیر ازبیکستان مقیم کابل در مورد جزییات سفر هیات طالبان به آن کشور، به جانب افغانستان وضاحت داده و گفته است که کشورش از پروسۀ صلحی حمایت می‌کند که "رهبری و مالکیت" آن به دست افغان‌ها باشد.

یادگار خواجه شادمانوف، سفیر ازبیکستان در دیدار با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که در سفر هیات طالبان به تاشکند، روی اهمیت تفاهم میان افغان‌ها و همکاری ازبیکستان در این روند بحث شده است.

بر بنیاد اعلامیه دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان، آقای شادمانوف همچنان گفته است که جانب ازبیکستان با نمایندگان طالبان در مورد اینکه نمی‌توان دستاوردهای ۱۸سال پسین به شمول حقوق بشر و حقوق زنان را در مذاکرات صلح نادیده گرفت، نیز صحبت کرده اند.

سفیر ازبیکستان تاکید کرده است که کشورش در چهارچوب اصول دولت با دولت و بر اساس تعهدات دوجانبه در قبال صلح افغانستان تلاش می‌کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان در این دیدار گفته است که تعاملات جدید سیاسی "نباید به اعتماد به میان آمده آسیب رسانده و باعث ایجاد شک گردد."

آقای محب تاکید کرده است که افغان‌ها می‌توانند در مورد آیندۀ شان تصمیم بگیرند.

پیش از این، وزارت خارجۀ افغانستان از شیوۀ پذیرایی ازبیکستان از هیات طالبان انتقاد کرده بود.

این وزارت گفته بود که شیوۀ پذیرایی رسمی از نمایندگان طالبان و چگونگی گفتگوها، نشان‌دهندۀ زمینه‌سازی گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان نیست.

این وزارت تاکید کرده بود که همسایه‌های افغانستان به رهبری حکومت این کشور به حیث "نماینده مشروع مردم در روند صلح" احترام کنند.

XS
SM
MD
LG